عنوان
|
بررسی مقایسهای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر در مقطع سنی 8 تا 11 سال |
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
فریده حسینی - زهرا شیخ عطار - موسی گلستانه |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات زن و خانواده - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنظیم هیجانی دانشآموزان فاقد پدر تنظیم هیجانی کودک هدایتگری خودمدیریتی خودکارآمدی مادر فراهیجان مادر عقاید مربوط به پذیرش عقاید مربوط به هدایتگری
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر در مقطع سنی 8 تا 11 سال بود. نمونه کودکان دارای پدر به صورت تصادفی مرحلهای از دانشآموزان ناحیه 3 شیراز و گروه دانشآموزان فاقد پدر به جهت همتاسازی با گروه دارای پدر، از همان ناحیه و به صورت دسترس از بین دانشآموزان تحت پوشش یک مرکز خیریه انتخاب شدند. در نهایت 200 نفر دانشآموز کلاس دوم تا پنجم (هر گروه 100 نفر) و مادرانشان در پژوهش شرکت کردند. مادران هر دو گروه ابزارهای پژوهش شامل چکلیست تنظیم هیجانی کودکان، مقیاس خودکارآمدی مادرانه و مقیاس فراهیجان والدین را تکمیل کردند.
نتایج نشان داد که از بین ابعاد خودکارآمدی مادران، بعد خودمدیریتی پیشبین مثبت و معنیداری برای تنظیم هیجانی کودکان دارای پدر بود. همچنین از بین ابعاد خودکارآمدی مادران، بعد خودمدیریتی پیشبین منفی و معنیداری برای تغییرپذیری کودکان دارا و فاقد پدر بود. از بین ابعاد فراهیجان مادران، بعد عقاید مربوط به هدایتگری پیشبین مثبت و معنیداری برای تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر بود. علاوه بر این از بین ابعاد فراهیجان مادران، بعد عقاید مربوط به هدایتگری پیشبین مثبت و معنیداری برای تغییرپذیری کودکان دارای پدر بود. در مقابل، عقاید مربوط به هدایتگری پیشبین منفی و عقاید مربوط به پذیرش، پیشبین مثبت و معنیداری برای تغییرپذیری کودکان فاقد پدر بودند. نتایج پژوهش حاضر نشاندهنده اهمیت متغیرهای والدینی مادرانه همچون خودکارآمدی و فراهیجان در شکلگیری تنظیم هیجانی در کودکان است.
|