عنوان
|
اثربخشی آموزش همسرداری مبتنی بر شفقت بر بهبود روابط خانوادگی، تعارضات زناشویی، بخشش و صمیمیت زوجین ناشنوا و کمشنوای شهر اصفهان |
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
زهرا یوسفی - ریحانه کریم نژاد |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات زن و خانواده - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط زناشویی روابط خانوادگی همسرداری بخشش اصفهان صمیمیت زناشویی صمیمیت زوجین ناشنوایی ناشنوا صمیمیت تعارض زناشویی بخشش زناشویی کمشنوایی آموزش همسرداری مبتنی بر شفقت
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش همسرداری مبتنی بر شفقت بر بهبود روابط خانوادگی، تعارضات زناشویی، بخشش و صمیمیت زوجین ناشنوا و کمشنوا صورت گرفته است. این پژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه زوجین ناشنوای شهر اصفهان. نمونه این پژوهش شامل 20 نفر داوطلب از زوجینن ناشنوا یا نیمهشنوای شهر اصفهان بود که به صورت غیرتصادفی (در دسترس) در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، در حالی که گروه گواه در لیست انتظار بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقهای بسته آموزشی را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه روابط خانوادگی اولسون و بارونز (2004)، پرسشنامه تعارضات زناشویی (تجدیدنظر شده، 1375، MCQ-R)، پرسشنامه بخشش تامپسون و همکاران (2005) و مقیاس صمیمیت (الکسیس جی، واکر و لیندا تامپسون، 1983، IS)، هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در معرض ارزیابی قرار گرفتند. به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازههای تکراری) استفاده شد.
نتایج بدست آمده نشان داد آموزش همسرداری مبتنی بر شفقت بر بهبود روابط خانوادگی، بخشش و صمیمیت بهطور معنادار مؤثر بوده است، اما این آموزش بر کاهش کل تعارضات زناشویی مؤثر نبوده است (05/0 < p). طبق یافتههای این پژوهش میتوان گفت آموزش همسرداری مبتنی بر شفقت روش مناسبی برای بهبود روابط زناشویی، افزایش بخشش و همچنین افزایش صمیمیت در زوجین ناشنوا بوده است.
|