• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی مفهوم فعالیت جنسی زناشویی از دیدگاه زنان متأهل: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 11
نویسنده صدیقه پاک سرشت - فاطمه جعفرزاده کنارسری - فاطمه رأفت - مرضیه راهبی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 6 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 88-78
زبان فارسی
کلید واژه تجربه زنان  زنان متأهل  فعالیت جنسی  دیدگاه زنان  رفتارهای جنسی  دیدگاه‌های زنان متأهل  مطالعه کیفی  آمیزش جنسی  
چکیده مقدمه: روابط جنسی فقط فرایندی بیولوژیک نبوده، بلکه تجربه‌ای است که در یک زمینه مشترک درون‌فردی، بین فردی و فرهنگی شکل می‌گیرد. مطالعه کیفی حاضر با هدف تشریح و واکاوی عمیق تجارب و تفاسیر زنان متأهل از مفهوم فعالیت جنسی- زناشویی انجام شد.
روش‌: در این مطالعه کیفی 65 نفر از زنان متأهل 60-16 سال مراجعه کننده به درمانگاه‌های مراقبت دوران بارداری، زنان و تنظیم خانواده در مرکز آموزشی درمانی الزهرای (س) شهر رشت در سال 1391 شرکت داشتند که با حضور در 9 جلسه بحث گروهی متمرکز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. انتخاب شرکت کنندگان واجد شرایط به روش هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شد. مصاحبه‌ها تا هنگام اشباع داده‌ها تداوم یافت. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای قراردادی و بر اساس مراحل پیشنهادی Graneheim و Lundman انجام شد.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به استخراج 4 طبقه اصلی و چندین زیرطبقه شد. طبقات اصلی شامل «نقش احساسات و ادراک جنسی فرد در برقراری رابطه جنسی»، «چالش‌های جنسی درون‌فردی و بین فردی»، «دانسته‌ها و نادانسته‌ها» و «از خودگذشتگی جنسی (فعالیت جنسی وظیفه‌مدار)» بود.
نتیجه‎گیری: نتایج این مطالعه مفهوم فعالیت جنسی- زناشویی را از دیدگاه زنان متأهل به خوبی تبیین نموده است. نکته قابل توجه منتج از یافته‌های پژوهش این است که مشارکت کنندگان ضمن ارایه یک تعریف پویا از مفهوم فعالیت جنسی، به شکل بارزی این مفهوم را بر شالوده مسؤولیت‌ محوری و وظیفه مداری تبیین نمودند.

کد مقاله 28040
تعداد بازدید 220

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397