• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر ناباروری بر روابط زوجین: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 15
نویسنده مهشید بکایی - معصومه سیمبر - مجتبی یاسینی اردکانی - حمید علوی مجد
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 6 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 77-63
زبان فارسی
کلید واژه روابط زوجین  تجربه زنان  زنان نابارور  عملکرد جنسی زنان  فعالیت جنسی  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  ناباروری  درمان ناباروری  اختلال فعالیت جنسی  فعالیت جنسی زنان  مطالعه کیفی  ادراک زنان  پاسخ جنسی  
چکیده مقدمه: نتایج متناقضی در مورد رابطه بین زوجین و ناباروری به چشم می‌خورد. پژوهش حاضر با هدف درک و تجربه زنان نابارور در مورد تشخیص و درمان ناباروری و تأثیر آن بر عملکرد جنسی انجام شد.
روش‌: این مطالعه از نوع کیفی بود و با رویکرد تحلیل محتوا انجام گردید. 15 زن نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری شهر یزد و 8 نفر مطلع کلیدی با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از مهر تا بهمن سال 1393 انتخاب شدند. با مشارکت کنندگان مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته صورت گرفت و داده‌ها به روش تحلیل محتوای قراردادی تجزیه و تحلیل شد. برای تأیید دقت و صحت داده‌ها، از معیارهای Guba و Lincoln استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها دو طبقه اصلی «تأثیر ناباروری بر سیکل پاسخ جنسی و عوامل مرتبط بر عملکرد جنسی» را نشان داد. سیکل پاسخ جنسی شامل زیرطبقات «تمایل و عوامل تأثیرگذار بر تمایل جنسی زنان نابارور، برانگیختگی و عوامل مرتبط با آن و اوج لذت جنسی و عوامل تأثیرگذار» و عوامل مرتبط به عملکرد جنسی نیز متشکل از زیرطبقات «درد هنگام نزدیکی و صمیمت زوجی» بود.
نتیجه‎گیری: اگرچه زنان نابارور می‌توانند سیکل پاسخ جنسی را در مراحل تمایل، برانگیختگی و اوج لذت جنسی مانند سایر زنان تجربه کنند، اما عده‌ای بعد از تشخیص و تعداد بیشتری در حین درمان ناباروری، دچار مشکلاتی در فازهای مذکور می‌‌شوند. مشاوره با زوج و زنان نابارور در مورد چرخه پاسخ جنسی و سلامت جنسی، می‌تواند زندگی جنسی زنان نابارور را بهبود بخشد.

کد مقاله 28039
تعداد بازدید 214

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397