عنوان
|
آموزش تلفیقی مادر محور و تأثیر آن بر نشانگان کمبود توجه و بیشفعالی کودکان |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
فاطمه سلامی - حسن عشایری - مهناز استکی - ولی الله فرزاد - رؤیا کوچک انتظار |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه عصب روانشناسی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن عصب روانشناسی سال 2 شماره 1 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
44-30 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلال بیش فعالی کم توجهی کارکردهای اجرایی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه آموزش تلفیقی مادر محور یکپارچگی حسی
|
چکیده
|
مقدمه: اهدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیشفعال و تأثیر آن بر نشانگان اختلال کمبود توجه/بیشفعالی است. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور از بین مادران دانشآموزان مقطع اول، دوم و سوم دبستان شهر شیراز، به طریق تصادفی، از طریق فراخوان اینترنتی سایت آموزشوپرورش و با انجام مصاحبه بالینی و اجرای پرسشنامه CSI-4 فرم والد و با توجه به ملاکهای ورود و پس از همتا کردن، 40 نفر از مادران انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر)، قرار داده شدند. درمان تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی، شامل 24 جلسه یک ساعت و نیم، در یک گروه 20 نفر والدین، هفتهای سه جلسه برگزار شد. پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه CSI-4 فرم والد انجام شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که درمان تلفیقی مادر محور موجب کاهش کمبود توجه و کاهش بیشفعالی در کودکان میشود. نتیجهگیری: بر طبق نتایج این آموزش میتواند باعث بهبود اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان شود.
|