• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با احساس امنیت اجتماعی زنان
تعداد صفحات 26
نویسنده مریم رضائی - طاهره میرساردو - زهرا رضائی
مشخصات نشریه فصلنامه انتظام اجتماعی - دانشگاه علوم انتظامی - علمی پژوهشی سال 9 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 74-49
زبان فارسی
کلید واژه امنیت اجتماعی  امنیت اجتماعی زنان  امنیت زنان  احساس امنیت  سرمایه اجتماعی  آبدانان (شهرستان)  آگاهی اجتماعی  اعتماد اجتماعی  
چکیده زمینه و هدف: یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌هایی که امنیت را ارتقاء می‌بخشد و جامعه را سالم، آرام و مطلوب می‌سازد، سرمایه‌ی اجتماعی است. سرمایه‌ی اجتماعی عامل اولیه جامعه مدنی است که از تعامل روزمره‌ی مردم به دست می‌آید و به ایجاد ارتباطات اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اصول اعتماد، همکاری متقابل و قواعد کنش اجتماعی می‌پردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و سنجش رابطه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در محدوده‌ی مورد مطالعه صورت گرفته است.
روش‌شناسی: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است، جامعه‌ی آماری پژوهش زنان بالای 18 سال شهر آبدانان و روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای است که 367 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده است. تجزیه‌وتحلیل داده­ ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و بهره‌گیری از آزمون‌هایی همچون، T تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و نیز رگرسیون چند‌گانه می‌باشد. سرمایه‌ی اجتماعی به‌عنوان متغیر مستقل با 5 عنصر اعتماد اجتماعی، آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی بررسی و سنجیده شده است. همچنین احساس امنیت به عنوان متغیر وابسته در سه بعد امنیت جانی، مالی و سیاسی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
یافته‌ها: یافته‌های به‌دست‌آمده، نشان می‌دهد از میان عناصر سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی با ضریب 461/0 و بعد از آن آگاهی اجتماعی با ضریب 382/0 بیشترین همبستگی را با احساس امنیت اجتماعی دارند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حکایت از رابطه‌ی مثبت و معنی‌دار سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با احساس امنیت اجتماعی دارد. تطابق یافته‌های پژوهش حاضر با نظریات گیدنز، کلاوس افه، بوردیو و پاتنام در تبیین نقش سرمایه اجتماعی بر میزان افزایش احساس امنیت اجتماعی، ضرورت تقویت سرمایه‌ی اجتماعی را روشن‌تر می‌سازد.

کد مقاله 27959
تعداد بازدید 228

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397