| عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهاي شناختی رفتاري بر انتظارات و اسنادهای زناشويي در زنان |
| تعداد صفحات | 20 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 11 پیاپی 38 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 118-99 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | انتظارات زناشویی انتظارات غیرمنطقی آموزش مهارتهای شناختی نگرشهای غیرمنطقی آموزش مهارتی اسنادهای زناشویی مهارتهای شناختی رفتاری مهارتهای رفتاری |
| چکیده |
بدون شک در بروز اختلافات زناشويي عوامل مختلفي مؤثرند که از ميان آنها ميتوان به داشتن انتظارات و نگرشهاي غير منطقي در زندگي مشترک اشاره کرد. هدف اين پژوهش بررسي تأثير آموزش مهارتهاي شناختي، رفتاري بر انتظارات و اسنادهای زناشويي و ابعاد آنها در زنان شهر اصفهان بود. روش اين تحقيق تجربي (آزمايشي) بود که از طرح پيشآزمون ـ پسآزمون، پیگیری با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماري تمام زنان شهر اصفهان و نمونه 60 نفر از زنان مراجعهکننده به فرهنگسراهای شهر اصفهان در سال 1394 بود که از بين داوطلبان ثبتنامکننده در اين طرح انتخاب، و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. ابزار اندازهگيري مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه انتظارات زناشويي اميدوار (1387) و پرسشنامه پرسشنامه اسنادهای زناشویی (RAM) فینچام و برادبوری (1992) بود. نتايج اين پژوهش نشان داد تأثير آموزش مهارتهاي شناختي، رفتاري بر انتظارات زناشويي و ابعاد آن (انتظار از همسر به عنوان دوست و حامي، انتظار از زندگي زناشويي و انتظار از رابطه مطلوب) در مرحله پسآزمون و پیگیری به صورت معناداري اثرگذار بود. |
| کد مقاله | 27933 |
| تعداد بازدید | 304 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...