• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه
تعداد صفحات 11
نویسنده مسعود صادقی - نسرین حسینی رمقانی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 4 پیاپی 30
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 11-1
زبان فارسی
کلید واژه اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  نگرانی  ذهن آگاهی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  آموزش فرزندپروری  اضطراب مادر  فرزندپروری ذهن آگاهانه  نگرانی مادران  
چکیده مقدمه: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش ­فعالی-کمبود توجه، مشکلات مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب و نگرانی بیشتری را تجربه می­کنند. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن­ آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش­ فعالی-کمبود توجه بود.
مواد و روش ­ها: طرح پژوهش به صورت نیمه­ تجربی و از نوع پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از مادران دانش­ آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیش­ فعالی-کمبود توجه بعد از نمونه­ گیری هدفمند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از فرم والد پرسشنامه Conners به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا، برای گردآوری داده­ ها در دو مرحله پیش­ آزمون و پس­ آزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن­ آگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید. داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن­ آگاهی منجر به تفاوت معنی­ دار آماری بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی اضطراب و نگرانی در گروه مداخله شد (001/0 > p). به این صورت که در مرحله پس­ آزمون بعد از کنترل نمرات پیش­ آزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اضطراب و نگرانی کمتری را گزارش نمودند.
نتیجه­ گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن­ آگاهی در کاهش علایم اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش­ فعالی-کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد می­شود.

کد مقاله 27578
تعداد بازدید 205

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397