عنوان | بازنمایی کلیشه و ضدکلیشه زن؛ کاوشی در دنیای تبلیغات تلویزیون ایران با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه راهبرد فرهنگ - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی - علمی پژوهشی پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 206-185 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تصویر زن در رسانه تحلیل انتقادی گفتمان تصویر زن کلیشه بازنمایی رسانهای تبلیغات تجاری زن در تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون زنان در تبلیغات تلویزیونی تبلیغات تلویزیون ایران بازنمایی تلویزیونی صدا و سیما بازنمایی زن رویکرد فرکلاف شیوه بازنمایی زنان ضدکلیشه |
چکیده |
تبلیغات بازرگانی بهعنوان بخش مهمی از شبکه ارتباطی تصویری، علاوه بر تأثیر مستقیم بر مخاطب در زمینه فروش کالا، تأثیرات غیرمستقیم فراوانی بر تربیت و هدایت نگرش جامعه مخاطب دارد. مطالعه پیش رو با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی چگونگی بازنمایی تصویر زن در تبلیغات تلویزیونی میپردازد. پس از خوانش دقیق پیکرهای بالغ بر پانصد تبلیغ در حوزههای محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی، لوازم خانگی و آشپزخانه در سال 1395، این تحقیق، پنج مورد را برگزیده است که در تمام فصول سال، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است. با تمرکز بر رابطه متن و بافت، نتایج نشان میدهد که برخلاف تصور محققان پیشین، بازنمایی تصویر زن در تبلیغات بازرگانی محدود به تصویر کلیشهای فردی خانهدار، مصرفگرا، منفعل و نادان نمیشود؛ بلکه تبلیغات تولیدی اخیر در حال ترویج گفتمان جدیدی بر مبنای ارزش نهادن به جایگاه زن و نزدیک کردن وی به موقعیت کنونیاش بهعنوان عنصری فعال، خردمند و توانا در جامعه ایرانی است. |
کد مقاله | 27389 |
تعداد بازدید | 241 |
|