• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین فرایند اجتماعی شدن فرزندان در تجارب والدین
تعداد صفحات 11
نویسنده جعفر نوایی - رضا نگارنده
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 5 شماره 4 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 386-376
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  تربیت فرزندان  اجتماعی شدن فرزندان در خانواده  خانواده و اجتماعی‌کردن فرزندان  تجارب والدین  اجتماعی کردن  نظریه زمینه‌ای  
چکیده مقدمه: از دیرباز تا به امروز مسأله تربیت فرزندان مهم‌ترین دل‌مشغولی پدران و مادران بوده است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تبیین فرایند اجتماعی شدن فرزندان در تجارب والدین صورت گرفت.
روش‌: ‌پژوهش به روش نظریه مبنایی انجام یافت. شرکت‌ کنندگان 30 تن از والدین ساکن تهران بودند که به دو روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و نظری انتخاب شدند. گرد‌آوری داده‌ها با مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختارمند طی سال‌های 93-1392 صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از روش Corbin و Strauss تحلیل شد.
یافته‌ها: چهار فرایند گفت و شنود، کنترل، فضاسازی و مدیریت روابط و کسب آمادگی به عنوان فرایندهای اصلی شناسایی شد؛ در حالی که در تعدادی از خانواده‌ها الگوهای با کیفیت گفت و شنود مورد استفاده قرار می‌گرفت، برخی اعتقاد چندانی به کارایی گفتار نداشتند. در مواردی هم واژه دوم گفت و شنود حذف شد و حالت تک‌گویی به خود گرفت. همچنین، کنترل به اشکال مختلف انجام یافت و معطوف به حفظ فرزندان از مخاطرات اجتماعی بود. خلق فضاهای مدیریت شده توسط والدین فرایندی بود که برای ایجاد، حفظ و ارتقای رفتارهای مطلوب و نیز تغییر یا حذف رفتارهای نامطلوب استفاده شد. در نهایت، با توجه به این که اکثر والدین آمادگی کافی برای پرورش فرزندان نداشتند، در مواجهه با مشکلات به صورت‌های مختلف به کسب آمادگی پرداختند.
نتیجه‎گیری: در فرایند اجتماعی کردن فرزند مهم‌ترین تأکید والدین، حفظ فرزندان از خطرات است و در عین حال می‌کوشند تا زمینه پیشرفت آنان را با کنترل و مدیریت شرایط فراهم کنند.

کد مقاله 27342
تعداد بازدید 193

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397