• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دين و معنويت در مدل سلامت زنان ايران: مدل فرمهر
تعداد صفحات 8
نویسنده فرانک فرزدی - بتول احمدی - ژیلا صدیقی - بتول محتشمی - مروئه وامقی - فرحناز محمدی شاهبلاغی
مشخصات نشریه دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 16 شماره 5 پیاپی 75
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 594-587
زبان فارسی
کلید واژه سلامت زنان  دین  ایران  معنویت  سلامت معنوی  مدل سلامت  مدل فرمهر  
چکیده مقدمه: دين و معنويت از جنبه هاي گوناگون با سلامت در ارتباط هستند. لذا شناسايي عوامل نشات گرفته از دين و معنويت، نحوه تاثيرگذاري و ارتباط آن با ساير عوامل موثر بر سلامت از مقوله‌هاي مهم و ضروري در اين مبحث است. اين مهم در تبيين و طراحي مدل سلامت زنان ايران (مدل فرمهر) كه توسط محققان گروه علمي سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران طراحي شده، لحاظ شده است. این مقاله به بیان عوامل دین و معنویت و جایگاه آن در مدل فوق پرداخته است.
مواد و روش‌ها: اين مطالعه از نوع كيفي بود. داده هاي حاصل از جستجوي مستندات مرتبط در طي 23 نشست تخصصي توسط گروه تحقيق مورد تحليل محتوي قرار گرفت. نتايج حاصل در طي 6 مصاحبه عميق و 8 جلسه بحث گروهي متمركز با 15 نفر از صاحب نظران و سياستگذاران كليدي حوزه سلامت مورد نظرخواهي و اصلاح قرار گرفت.
يافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد باورها و اعتقادات، ارزش‌ها، اخلاق و سرمايه ديني معنوي در جامعه كه از جمله عوامل نشات گرفته از دين و معنويت فرد و جامعه هستند بر تمامي متغيرهاي موثر بر سلامت تاثير زیربنایی، زمینه ساز و همه جانبه دارند. بنابراين اين عوامل با نام دين و معنويت با تاكيد بر اسلام به عنوان محور زيربنايي در مدل فرمهر قرار گرفت. از ديگر عوامل متاثر از دين و معنويت رفتارهاي ديني و معنوي و شيوه تربيتي ديني و معنوي خانواده شناسايي شدند كه به ترتيب در لايه شيوه زندگي در سطح فردي و روابط خانوادگي در سطح خانوادگي مدل گروه بندي شدند.
بحث و نتيجه گيري: طراحان مدل سلامت زنان فرمهر بر این باورند که مجموعه ویژگی‌های یاد شده بر درک و تفسیر افراد از سلامت خود و دیگران، رفتارهای سلامتی فرد، رفتارهای تاثیرگزار بر سلامت در خانواده و جامعه و حتی سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های سلامت در مجموعه نظام سلامت نقش ایفا می‌کنند.

کد مقاله 27335
تعداد بازدید 192

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397