• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی مشارکتی بر الگوهای ارتباطی و صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بهبهان
تعداد صفحات 16
نویسنده منصور سودانی - منصور شجاعیان - رضا خجسته مهر - خدیجه شیرالی‌نیا
مشخصات نشریه دوماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 123
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 514-499
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  الگوهای ارتباطی زوجین  صمیمیت زوجین  الگوی ارتباطی  بهبهان (شهرستان)  زوج درمانی مشارکتی  
چکیده زمینه و هدف: صمیمیت یک مشخصه کلیدی و مهم روابط زناشویی و از ویژگی های بارز یک ازدواج موفق بشمار می­ آید، همچنین الگوهایی ارتباطی می توانند میزان رضایت زناشویی را تعیین نمایند. هدف تحقیق تعیین اثربخشی زوج­ درمانی­ مشارکتی بر الگوهای ارتباطی و صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بهبهان بود.
روش بررسی: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی که آزمایش تک آزمودنی هم گفته می­شود و از نوع آزمایش بالینی است، استفاده شد. این طرح انواع مختلفی دارد (AB، ABAB، خط پایه چندگانه و طرح­های تغییر ملاک) که در پژوهش حاضر از طرح خط پایه چند گانه ناهمزمان استفاده شد. برخلاف طرح­های مقایسه گروهی با اندازه­ های زیاد، این طرح بر سطوح فردی تمرکز می­کند و نه بر تفاوت­های میانگین در پیش­ آزمون و پس­ آزمون. امتیاز دیگر این طرح این است که به آزمودنی­های کمتری نیاز است و زوج ها طی خط پایه، درمان و پیگیری در چند نوبت پرسشنامه های صمیمیت و الگوهای ارتباطی را تکمیل کردند. روش نمونه گیری هدفمند- داوطلب بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه زوج های آشفته مراجعه کننده به کلینیک­های روان­ شناختی شهر بهبهان بودند. از بین این زوج ها، 3 زوج بر اساس ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از تحلیل دیداری (رسم نمودار)، معنی داری بالینی (شاخص تغییر پایا و مقایسه هنجاری) و همین طور فرمول درصد بهبودی استفاده شده است.
یافته­ ها: نتایج نشان دادکه زوج ها در مرحله درمان در متغیر صمیمیت (95/30%) و الگوی ارتباطی سازنده متقابل (05/47%) بهبود را تجربه و در الگوی ارتباطی توقع –کناره گیری (57/29%) و الگوی ارتباطی اجتنابی متقابل (64/33%) کاهش را نشان دادند. همچنین تحلیل داده­ ها با استفاده از مقایسه هنجاری نشان داد که زوج های شرکت کننده بعد از درمان از زوج های بهنجار قابل تمایز نیستند.
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد زوج درمانی مشارکتی می­تواند باعث افزایش صمیمیت و الگوهای ارتباطی سازنده و کاهش الگوهای ارتباطی توقع –کناره گیری و اجتنابی و در نتیجه باعث کاهش آشفتگی در زوج های مراجعه کننده شود.

کد مقاله 27332
تعداد بازدید 219

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397