عنوان | تحلیل محتوایی تجارب مادری: موانع پیروی مادران کودکان فلج مغزی از برنامه آموزشی هندلینگ |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 250-243 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مراقبت از کودک فلج مغزی تحلیل کیفی برنامههای آموزشی تحلیل محتوا تجربه مادری هندلینگ |
چکیده |
هدف: برنامهٔ آموزشی «هندلینگ» یکی از راههای مراقبتی-درمانی کودکان فلج مغزی است. خاستگاه این برنامه رویکرد عصبی-رشدی است که قصد دارد مادران را در مراقبت کودکان توانمند سازد. بهمنظور افزایش کارآمدی این برنامه نیاز است که موانع پیروی مادران از برنامهٔ آموزشی هندلینگ کشف شود. این مطالعه با هدف تبین موانع برنامهٔ مذکور انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیل محتوایی-کیفی بود. ۱۵مصاحبهٔ عمیق از مادران شرکتکننده در برنامهٔ آموزشی هندلینگ (شامل یک کارگاه، کتابچهٔ راهنما، پیگیری تلفنی) که سهماه آن را در منزل اجرا کرده بودند، انجام شد؛ مصاحبهها ضبط شد و عیناً بهصورت مکتوب درآمد و به روش استقرایی، با رویکرد تحلیل محتوایی-قراردادی تحلیل شد. یافتهها: موانع، در چهار طبقهٔ اصلی، «عوامل مربوط به کارگاه»، «عوامل مربوط به کتابچه»، «عوامل مربوط به پیگیری تلفنی» و «عوامل مربوط به ویژگیهای مادری»، جای گرفتند. نتیجهگیری: کارگاهها باید مداوم باشد و آموزش نظری همراه آموزش عملی ارائه شود. درمورد محتوای کتابچه باید متناسبسازی با هر دورهٔ سنی انجام شود. همچنین راههای دستیابی مادران به وسایل کمکی تسهیل گردد. بهعلاوه، امکانات رفاهی-مالی والدین بر انگیزهٔ آنها در مراقبت اصولی تأثیرگذار است؛ بنابراین والدین نیازمند حمایتهای ویژهٔ مالی، روانی و آموزشی هستند. |
کد مقاله | 27233 |
تعداد بازدید | 209 |
|