• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی مشکلات رفتاری دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین
تعداد صفحات 8
نویسنده حمیده لشگری - قربان همتی علمدارلو
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13
تاریخ انتشار 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری مقتدرانه  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  اختلالات رفتاری  ناتوانی یادگیری  سبک فرزندپروری  
چکیده زمینه و هدف: سبک فرزندپروری والدین بر رفتار دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری تأثیر می‌گذارد. به‌همین‌دلیل هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی مشکلات رفتاری دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری بر‌اساس سبک فرزندپروری والدین آن‌ها بود.
روش‌بررسی: جامعهٔ آماری پژوهش شامل همهٔ والدین دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری بود که فرزندان‌شان در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ در مراکز ویژهٔ ناتوانی‌های یادگیری شهر شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. نمونهٔ پژوهش شامل ۱۵۰ نفر از والدین دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری شهر شیراز بودند که به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامهٔ مشکلات رفتاری کانرز، فرم کوتاه ویژهٔ والدین و پرسشنامهٔ سبک‌های فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، السن و‌‌هارت استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین سبک‌ فرزندپروری استبدادی و سهل‌گیرانه والدین با مشکلات رفتاری (مشکلات سلوک، اضطراب‌خجالتی، روان‌تنی و مشکلات اجتماعی) دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (۰٫۰۰۱ = p). همچنین بین سبک فرزندپروری اقتداری با مشکلات رفتاری دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری همبستگی معناداری مشاهده نشد. همچنین تحلیل‌ رگرسیون چندمتغیره برای پیش‌بینی مشکلات رفتاری دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری نشان داد که سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه مهم‌ترین پیش‌بینی‌کنندهٔ مشکلات رفتاری در این دانش‌آموزان است (۰٫۰۰۱ = p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که احتمالاً یکی از دلایل اصلی مشکلات رفتاری در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری به‌دلیل استفادهٔ والدین از سبک فرزندپروری استبدادی و سهل‌گیرانه است.

کد مقاله 27231
تعداد بازدید 280

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397