• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه منبع کنترل و خودکارآمدی با تعارضات زناشویی در دانشجویان
تعداد صفحات 8
نویسنده بهزاد فیضی منش - یحیی یاراحمدی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13
تاریخ انتشار 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه منبع کنترل  دانشجویان متأهل  دانشجو  خودکارآمدی  تعارض زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: ازدواج رابطه‌ای انسانی، پیچیده، ظریف و پویاست و از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. در جوامع امروز، زندگی انسانها در تمامی ابعاد دستخوش تغییرات سریع و شگرفی است. ازدواج و زندگی زناشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بروز اختلافات و عدم تفاهم در خانواده امری شایع است و هیچ خانواده‌ای از این امر مستثنی نیست. گاهی این اتفاقات به تعارض‌های شدید منجر می‌شود، لیکن پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهٔ منبع کنترل و خودکارآمدی با تعارضات زناشویی در دانشجویان انجام گرفت.
روش‌بررسی: مطالعهٔ حاضر پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی ۱۰۲ دانشجوی متأهل که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، بر‌اساس ملاک‌های تشخیصی DSM-V انتخاب و با استفاده از پرسشنامه‌های تعارضات زناشویی ثنایی و براتی، منبع کنترل راتر و خودکارآمدی شرر اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده استفاده گردید.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش، نشان داد که بین منبع کنترل و تعارضات زناشویی دانشجویی رابطهٔ معناداری وجود ندارد و بین میزان خودکارآمدی دانشجویان مطالعه‌شده و تعارضات زناشویی آنان رابطهٔ منفی و معنادار وجود دارد (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۳۶۹- = r).
نتیجه‌گیری: مطابق با نتایج این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که افزایش خودکارآمدی باعث کاهش تعارضات زناشویی می‌شود و از طرفی دیگر کاهش خودکارآمدی سبب کاهش انگیزه و ناامیدی در افراد شده و آن‌ها در مقابل مسائل و مشکلات زناشویی دچار ناکامی می‌شوند. این افراد احساس کنترل کمتری بر رفتار وحوادث زندگیشان دارند که این امر باعث افزایش تعارضات زناشویی می‌گردد.

کد مقاله 27230
تعداد بازدید 242

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397