• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی گروه درمانی روان تحلیلی بر بهبود ویژگی‌های شخصیتی زنان مطلقه و غیر مطلقه با رضایت زناشویی کم
تعداد صفحات 12
نویسنده مهدی مهریار - صحرا گل افروز
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 5
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 548-537
زبان انگلیسی
کلید واژه رضایت زناشویی  شخصیت زن  زنان مطلقه  شخصیت  زنان متأهل  عوامل شخصیتی  زنان غیر مطلقه  ویژگی‌های شخصیتی زنان  پنج عامل شخصیت  رضایتمندی زناشویی زنان  طلاق  روان تحلیلی  
چکیده مقدمه: رضایت افراد از زندگی زناشویی هسته اصلی رضایت از خانواده و زندگی است به عبارتی می توان گفت سلامت جامعه و خانواده در گرو رضایت افراد از ازدواجشان است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی گروه درمانی روان تحلیلی بر ویژگی های شخصیتی زنان مطلقه و غیرمطلقه با رضایت زناشویی کم انجام گرفت.
روش­ کار: در این پژوهش بالینی بر روی مراجعین به موسسه­ مطالعات روان­شناختی خانه روشن دوست، این افراد تحت ارزیابی بالینی از طریق مصاحبه و پرسش­نامه­ رضایتمندی زناشویی انریچ قرار گرفتند. تعداد 45 نفر از مراجعین در سه گروه 15 نفره­ زنان مطلقه، غیر مطلقه (متاهل) با رضایت زناشویی کم و گروه شاهد انتخاب شدند. دو گروه زنان مطلقه و غیر مطلقه با رضایت زناشویی کم، طی مدت 24 جلسه در جلسات گروه­ درمانی روان­ تحلیلی شرکت کردند. جهت جمع­ آوری داده ­ها از پرسش­نامه­ های 16 عاملی کتل و پرسش­نامه­ رضایتمندی زناشویی انریچ استفاده گردید. تحلیل داده­ ها با تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) انجام شد.
یافته­ ها: آموزش گروه­ درمانی روان­ تحلیلی باعث تغییر معنی­ دار این صفات شخصیتی در افراد گروه زنان مطلقه و زنان متاهل با رضایت زناشویی کم شده است و تنها در عامل B (باهوش– کم­ هوش) و عامل Q1 (محافظه­ کاری) بین گروه ­های آزمون و شاهد، تفاوت معنی­ داری وجود نداشت. نتایج همبستگی عوامل شخصیتی با رضایت زناشویی کم نیز نشان داد که بین تمام عوامل شخصیتی غیر از عامل محافظه ­کاری، رابطه­ معنی­ داری وجود دارد.
نتیجه­ گیری: بنا بر نتایج، به نظر می­ رسد گروه ­درمانی روان­ تحلیلی در بهبود اکثر ویژگی­ های شخصیتی زنان با رضایت زناشویی کم تاثیر مثبتی دارد. بنابراین استفاده از این روش می­ تواند در بهبود ویژگی­ های شخصیتی زناشویی و کاهش طلاق و ارتقای بهداشت روانی افراد، مفید باشد.

کد مقاله 27100
تعداد بازدید 9

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397