• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین تأثیر والرین بر اضطراب زنان یائسه
تعداد صفحات 9
نویسنده شروین فروزانمهر - طاهره زنده دل - ماندانا میرمحمدعلی ئی - سقراط فقیه زاده
مشخصات نشریه ماهنامه زنان مامایی و نازایی ایران شماره 6 پیاپی 266
تاریخ انتشار شهريور - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 39-31
زبان فارسی
کلید واژه اضطراب زنان  یائسگی  زنان یائسه  والرین  
چکیده مقدمه: یائسگی، یکی از مهم‌ترین بحران‌های زندگی زنان است و علائمی که زنان در این مرحله تجربه می­کنند، از جمله چالش‌های مهم مراقبتی می­باشد و یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن، اضطراب پنهان ناشی از یائسگی است. چندی است که والرین به عنوان یکی از داروهای مورد توجه محققین و پزشکان برای کاهش عوارض دوره یائسگی مورد توجه قرار گرفته است و نتایج متناقضی نسبت به عملکرد این دارو به دست آمده است، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر والرین بر اضطراب زنان یائسه انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه مداخله‌ای و کارآزمایی بالینی تصادفی در سال ۱۳۹۳ بر روی ۱۴۴ نفر از زنان یائسه تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. واحدهای پژوهش به دو ‏ گروه 72 نفری مداخله و کنترل تقسیم شده و درمان متقاطع بین دو گروه در دو مرحله صورت گرفت. در هر نوبت آزمایش، گروه مداخله در هر روز دو نوبت کپسول­های 530 میلی‌گرمی حاوی والرین و گروه کنترل کپسول­های پلاسبو با ویژگی­های ظاهری مشابه دریافت کردند. به منظور سنجش اضطراب زنان از پرسشنامه اضطراب پنهان اشپیل برگر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه ۲۰) و آزمون­های مقایسه میانگین زوجی و اندازه­های تکراری استفاده شد.
یافته‌ها: استفاده از والرین تأثیر معناداری بر کاهش اضطراب زنان یائسه نداشت، اما تأثیر آن در مداخله دوم و پس از دریافت دارونما معنادار بود (003/0 = p ) که نشان از نقش مؤثر طول دوره درمان بر اثربخشی این دارو دارد.
نتیجه‌گیری: والرین بر کاهش اضطراب زنان یائسه مؤثر است و به نظر می­رسد که طول دوره درمان نقش تعیین کننده‌ای در تأثیرگذاری والرین بر کاهش اضطراب زنان یائسه ‏داشته باشد.

کد مقاله 27077
تعداد بازدید 221

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397