• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه ویژگی‌‌‌های شخصیتی افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی، تطبیق جنسیت داده و تطبیق جنسیت نداده
تعداد صفحات 12
نویسنده سمیه منتشلو - محمدرضا شعیری - لیلا حیدری نسب
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 24 پیاپی 130
تاریخ انتشار شهريور - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 66-55
زبان فارسی
کلید واژه عمل جراحی تغییر جنسیت  پنج عامل شخصیت  ملال جنسیتی  عمل جراحی  رورشاخ  نظام جامع اکسنر  
چکیده مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ ویژگی‌های شخصیتی افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی که اقدام به عمل جراحی در جهت تطبیق جنسیت کرده‌اند و افراد مبتلایی که تحت درمان قرار نگرفته‌اند با استفاده از آزمون رورشاخ بوده است.
مواد و روش‌ها: به این منظور، سی نفر از هر دو گروه به‌روش نمونه‌گیری در دسترس و تا حد ممکن با توجه به همتاسازی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی انتخاب شدند. آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون رورشاخ، منطبق با نظام جامع اکسنر، به‌شکل انفرادی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد در مقیاس‌های مختلف بین دو گروه تفاوت‌‌های معناداری وجود دارد از جمله گستره (کل تصویر، جزئیات غیرمعمول) [W, Dd, ] محتوا (خون، آناتومی، چشم‌انداز، طبیعت) [Bl, An, Ls, Na ] تعیین‌کننده‌های (پاسخ‌های حرکتی فعال، پاسخ‌‌های حرکتی منفعل، رنگ بی‌فام، سایه‌روشن شکل) [ active, passive, C, YF].
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت آن دسته از افراد مبتلایی که تحت عمل جراحی تطبیق جنسیت قرار گرفته‌اند، نسبت به گروهی که تطبیق جنسیت نداده‌اند، در برخورد با شرایط محیطی به‌صورت فعال‌تر و کارآمدتر عمل می‌نمایند و توانایی بیشتری در مدیریت هیجانات خود دارند و از میزان دغدغه‌هایشان نسبت به جسم و جنس خود کاسته می‌شود. از سویی، افرادی که هنوز تطبیق جنسیت نداده‌اند از هیجانات و عواطف دردناکی رنج می‌برند و نشانه‌های اضطراب و افسردگی‌شان بیشتر است و در برخورد با شرایط محیطی نسبت به افرادی که تحت درمان قرار گرفته‌اند، بیشتر حالت دفاعی و عقب‌نشینی دارند.

کد مقاله 27065
تعداد بازدید 254

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397