عنوان
|
اثربخشی آموزش فرزندپروری ترکیبی (زیستی اجتماعی) به مادران بر خودکارآمدی ادراک شده کودکان فزون وزن |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
شهناز نوحی - حمیدرضا حاتمی - مسعود جان بزرگی - شکوه بنی جمالی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه شناخت اجتماعی - دانشگاه پیام نور - علمی پژوهشی سال 6 شماره 1 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
87-73 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش مادران اضافه وزن شیوههای فرزندپروری مادر سبک فرزندپروری خودکارآمدی درک شده آموزش فرزندپروری فرزندپروری ترکیبی کودکان فزون وزن
|
چکیده
|
مقدمه: سبک فرزندپروری والدین نقش مهمی در سلامت جسمانی و سلامت روانشناختی کودکان دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری ترکیبی (زیستی– اجتماعی) به مادران بر خودکارآمدی ادراکشده کودکان فزونوزن انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی است. جامعه مورد بررسی شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع دبستان (منطقه 2 و 5 شهر تهران) که از لحاظ وضعیت شاخص توده بدنی چاق و یا دارای اضافه وزن هستند، به همراه مادرانشان میباشند. در مجموع 50 مادر به همراه فرزندانشان از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در نهایت به -واسطه افت 2 نفر از آزمودنیها، 48 نفر در مطالعه باقی ماندند که در دو گروه آزمایش و کنترل، متشکل از 24 نفر به تصادف جایگزین شدند. آموزش فرزندپروری طی 10 جلسه (هفته)، هر جلسه 90 دقیقه برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریاغت نکرد. همه آزمودنیها قبل و بعد از آموزش به کلیه گویههای پرسشنامههای دموگرافیک و کودکان به پرسشنامه خودکارآمدی ادراکشده پاسخ دادند و همچنین شاخص توده بدنی آنها محاسبه شد. یافتهها: تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیره نشان داد آموزش فرزندپروری باعث ارتقاء نمرات خودکارآمدی ادراک شده کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (05/0 > P). نتیجه-گیری: نتایج این بررسی نشان داد که آموزش فرزندپروری ترکیبی (زیستی– اجتماعی) به مادران، به بهبود خودکارآمدی ادراک شده کودکان دارای اضافه وزن منتهی میشود. همچنین بهنظر میرسد که شاخص تودهبدنی کودکان به واسطه اصلاح سبک فرزندپروری مادر و بهبود خودکارآمدی ادراک شدهشان، کاهش خواهد یافت.
|