• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی روان درمانی چهار عاملی بر افزایش عزت نفس جنسی زنان مبتلا به سرطان پستان
تعداد صفحات 13
نویسنده محبوبه اکبری - فرح لطفی کاشانی - شهرام وزیری
مشخصات نشریه فصلنامه بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی سال 10 شماره 1 پیاپی 36
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 60-48
زبان فارسی
کلید واژه عزت نفس زنان  سرطان پستان  عزت نفس جنسی  روان درمانی 4 عاملی  
چکیده مقدمه: ابتلا به سرطان پستان و درمان‌‌هایی که برای این زنان صورت می‏گیرد، بر عملکرد و صمیمیت جنسی تاثیر می‌‌گذارد. تعاملات جنسی ناموفق از جمله عواملی هستند که به تخریب عزت نفس جنسی منجر می‌‌شوند لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روان‏درمانی چهار عاملی (رابطه درمانی، امید و انتظار درمان، آگاهی افزایی و نظم‌بخشی رفتار) بر ارتقا عزت نفس جنسی و پنج مولفه آن (مهارت و تجربه، جذابیت، کنترل، قضاوت اخلاقی و انطباق‌‌پذیری) در زنان مبتلا به سرطان پستان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌‌آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون- ‌‌پس‌‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری 5/2 ماهه بود. جامعه آماری، زنان متأهل مبتلا به سرطان پستان بودند که در سال 1393 به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه داشتند. از این میان 30 نفر به‌‌صورت در دسترس انتخاب و به‌‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند ابزار پژوهش پرسشنامه عزت نفس جنسی زنان زینا و اسچوارز (1996) بود که در مراحل پیش‌‌آزمون، پس‌‌آزمون و پیگیری در دو گروه اجرا شد. برنامه روان‏درمانی چهار‌‌ عاملی طی 10 جلسه هفتگی 90 دقیقه‌ای در گروه آزمایش برگزار گردید و داده ‏ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌‌ها: روان درمانی چهار‌‌عاملی، عزت نفس جنسی زنان و مولفه‌‌های کنترل و قضاوت اخلاقی را افزایش داده و این اثربخشی تا پیگیری 5/2 ماهه در رابطه با مولفه‌‌های کنترل و قضاوت اخلاقی پایدار بوده است.
نتیجه‏گیری: روان درمانی چهار‌‌ عاملی، بر افزایش عزت نفس جنسی و دو مولفه کنترل و قضاوت اخلاقی آن در زنان مبتلا به سرطان پستان موثر است.

کد مقاله 26625
تعداد بازدید 240

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397