• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه خودمتمایزسازی و هیجان‌های خودآگاه شرم و گناه با کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان
تعداد صفحات 9
نویسنده سارا قاسم‌زاده برکی - نوشیروان خضری مقدم
مشخصات نشریه فصلنامه بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی سال 10 شماره 1 پیاپی 36
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 47-39
زبان فارسی
کلید واژه کیفیت زندگی زنان  سرطان پستان  کیفیت زندگی  خودمتمایزسازی  هیجان‌های خودآگاه  هیجان گناه  هیجان شرم  فرایندهای عاطفی  فرایندهای عقلانی  
چکیده مقدمه: بررسی کیفیت زندگی به عنوان یک موضوع مهم در مطالعات بیماری‌های مزمن، به خصوص سرطان، مطرح است. تمامی مجموعه علایم جسمانی و روانی سرطان، کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین، در کنار درمان‌های پزشکی استفاده از درمان‌های روان‌شناختی برای بیماران مبتلا به درد و ناراحتی عاطفی ناشی از سرطان، می‌تواند منجر به ایجاد احساس آرامش در بیماران شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه خود متمایز‌سازی و هیجان‌های شرم و گناه با کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که 200 زن مبتلا به سرطان پستان به صورت در دسترس در آن شرکت داشتند. ابزارهای مورد استفاده جهت جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش نامه خود متمایز‌سازی (DSI-SF-20)، هیجان‌های خودآگاه (GAPS-16) و کیفیت زندگی (SF-12) بودند. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون و به وسیله نسخه 20 نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سن بیماران برابر با 64/3 ± 10/42 به دست آمد. یافته‌ها بیانگر رابطه مثبت و معنی‌دار خودمتمایز سازی و عملکرد جسمانی و روانی در مقیاس کیفیت زندگی بود. همچنین هیجان‌های شرم و گناه رابطه منفی و معنی‌داری با عملکرد جسمانی و روانی در مقیاس کیفیت زندگی داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که این دو متغیر 28% از واریانس بعد جسمانی و 41% از واریانس بعد روانی کیفیت زندگی را پیش‌بینی می‌کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه می‌تواند نظر روان‌شناسان و متخصصین مرتبط را به این امر معطوف کند که کمک به بیماران مبتلا به سرطان پستان در جهت افزایش توانایی خودمتمایز سازی و کاهش هیجان‌های شرم و گناه، می‌تواند کیفیت زندگی این بیماران را بهبود بخشد.

کد مقاله 26624
تعداد بازدید 199

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397