• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبيين روان‌شناختي علل آسيب‌پذيري زنان در بلايا: يک مطالعه کيفی
تعداد صفحات 7
نویسنده شهین شوشتری - محمدرضا عابدی - مسعود بهرامی - راحله سموعی
مشخصات نشریه فصلنامه ارتقاء ايمني و پيشگيري از مصدوميت‌ها - مركز تحقيقات ارتقاء ايمني و پيشگيري از مصدوميت‌ها دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 57-51
زبان فارسی
کلید واژه آسیب‌پذیری زنان  روان‌شناختی  بلایای طبیعی  مطالعه کیفی  
چکیده سابقه و هدف: زنان ازجمله بيشترين قربانيان بلايا هستند. با توجه به اهميت پيشگيري، شناسايي گروه‌هاي آسيب‌پذيرتر به مواجه بهتر اين افراد با بلايا مي انجامد. مطالعه باهدف تبيين روان‌شناختي علل آسيب‌پذيري زنان در بلايا انجام‌شد.
روش بررسي: مطالعه به‌صورت کيفي از نوع نظريه مبتني بر داده‌ها و از طريق مصاحبه نيمه ساختارمند با 33 نفر از صاحب‌نظران رشته‌هاي روانشناسي، روان‌پزشکي، روان پرستاري، مددکاري و رفاه اجتماعي، پزشکي اجتماعي و مطالعات زنان و مطلعين حوزه بحران، با نمونه‌گيري گلوله برفي در استان‌هاي تهران و اصفهان و شهرستان‌هاي مشهد و تبريز در سال 1395 انجام شد. براي قابليت انتقال‌يافته‌ها، نمونه با حداکثر تنوع انتخاب شد. براي اطمينان‌پذيري و تائيد پذيري متن مصاحبه و کدها در اختيار هر يک از پاسخگويان قرار گرفت. روش تحليل موضوعي براي گزارش داده‌ها استفاده شد. ملاحظات اخلاقي تحقيقات کيفي در اين مطالعه در نظر گرفته شد.
يافته‌ها: يافته‌هاي اين مطالعه 3 کد اصلي و 30 کد فرعي را در پاسخ به سؤال دلايل آسيب‌پذيري زنان در بلايا ازنظر روان‌شناختي را مطرح نمود ازجمله: دلايل زيستي (هورموني، مسائل عاطفي، توان فيزيکي کمترَ)؛ دلايل اجتماعي (نقش‌هاي اجتماعي ضعيف‌تر، حمايت اجتماعي کمتر، باورها و ارزش‌هاي فرهنگي نادرست، تعارض بين سنت و مدرنيته، فرهنگ مردسالار، نگاه جنسيتي و عدم امنيت، نداشتن امدادگر خانم و حضور کمرنگشان در سازمان‌ها، وضعيت اقتصادي و سطح سواد پايين‌تر، اعتقادات مذهبي، سياست‌ها و قوانين) و دلايل روان‌شناختي (اختلالات رواني، عواطف و انگيزه مادري).
نتيجه‌گيري: ديدگاه بيشتر مصاحبه‌کنندگان بر آن بود که دلايل آسيب‌پذيري زنان در بلايا به‌جز حوزه روان‌شناختي به ساير حوزه‌هاي اجتماعي و زيستي مربوط است. اين نتايج مي‌تواند براي سازمان‌هاي مرتبط با حوزه سلامت و مديريت بحران کاربردپذير و براي جامعه زنان و ساير افراد مرتبط با اين جامعه مفيد باشد.

کد مقاله 26567
تعداد بازدید 241

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397