• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه عوامل جمعیت‌شناسی با رضایت زناشویی زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به مجتمع قضایی خانواده شهرستان بروجرد
تعداد صفحات 8
نویسنده فضل الله غفرانی پور - فرخنده امین شکروی - رؤیا ترکاشوند
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 1 پیاپی 17
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 50-43
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  جمعیت‌شناسی  رضایت زناشویی زوجین  عوامل جمعیت‌شناختی  زوجین متقاضی طلاق  طلاق  بروجرد (شهرستان)  مجتمع قضایی خانواده  
چکیده زمینه و هدف: رضایت زناشویی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. داشتن روابط زناشویی رضایت‌بخش بسیار مهم است. در ایران، رضایت زناشویی تحت تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی قرار دارد؛ که وجود محدودیت‌هایی دراین‌باره، تحقیقات را با مشکلاتی مواجه می‌کند. بنابراین، اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد. هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان رضایت زناشویی و ارتباط آن با عوامل جمعیت‌شناختی بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است؛ که در ۱۳۹۴ از طریق نمونه‌گیری تصادفی بر روی ۱۳۰ زوج متقاضی طلاق مراجعه‌کننده به مجتمع قضایی خانواده انجام شد. از پرسشنامه انریچ و جمعیت‌شناختی برای جمع‌آوری داده¬ها استفاده شد. داده¬ها از طریق SPSS۲۱ تجزیه¬وتحلیل شدند.
یافته‌ها: رضایت زناشویی ۵۱ درصد از زنان و ۵۷ درصد از مردان کم بود. نتایج آزمون آماری کای اسکوئر و فیشر نشان داد که رضایت زناشویی در مردان به‌طور معناداری با سن زوجین (0/000 = p)، مدت ازدواج (0/048 = p )، میزان تحصیلات (0/035 = p)، میزان درآمد (0/041 = p) و رضایت زناشویی در زنان به‌طور معناداری با سن زوجین (0/000 = p)، نوع ازدواج (0/048 = p)و میزان تحصیلات (0/045 = p) رابطه معناداری دارد. این درحالی است ‌که ازنظر آماری بین رضایت زناشویی و سایر عوامل ارتباط آماری معناداری به دست نیامد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج و تأثیر عوامل مختلف می‌توان راهکارهای عملی در مورد مسائل مؤثر بر افزایش رضایت زناشویی ارائه داد. برای تکمیل اطلاعات در این زمینه انجام مطالعات بیشتر با روش¬های متفاوت پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 26543
تعداد بازدید 337

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397