• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ذائقه جنسيتي و اوقات فراغت مجازي (مطالعه‌اي بر جوانان 15-29 ساله شهر تهران)
تعداد صفحات 21
نویسنده سهیلا علیرضانژاد - سکینه سیف جمالی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردي ورزش و جوانان (مطالعات جوانان سابق) - مركز پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان - علمی پژوهشی پیاپی 33
تاریخ انتشار پائیز - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 55-35
زبان فارسی
کلید واژه الگوهای رفتاری  اوقات فراغت  تهران  فضای مجازی  گذران اوقات فراغت  ذائقه جنسیتی  اوقات فراغت مجازی  
چکیده همچنان كه افراد يك جامعه يكسان نيستند، راهكارهاي اوقات فراغت آنان نيز متفاوت است. اين پژوهش به دنبال يافتن الگوهاي رفتاري جوانان به تفكيك دختر و پسر در فضاي مجازي است. چگونگي گذران اوقات فراغت براي جوانان از اهميت ويژه اي برخوردار است، زيرا الگوهاي گذران اوقات فراغت در شناخت سبك زندگي افراد بسيار موثر است. بر اين اساس، پرسش اصلي اين پژوهش عبارت است از آن كه گذران فراغت مجازي در بين جوانان چگونه بوده و تاثير جنسيت بر آن چگونه است؟ براي پاسخگويي به اين پرسش ضمن مراجعه به واقعيت، از مفاهيم نظري از قبيل ميدان و منش در انديشه بورديو و نظريات كاستلز در باره جامعه شبكه اي استفاده شد. با توجه به ماهيت پژوهش، روش تركيبي متوالي استقرايي انتخاب شد كه تركيب دو روش مطالعه ميداني و پيمايش است. ابزار گردآوري اطلاعات در مطالعه ميداني، مصاحبه نيمه ساخت يافته و بحث گروهي است و در بخش پيمايش، پرسشنامه اي با توجه به يافته هاي كيفي ساخته شد. روش نمونه گيري در بخش كيفي، نمونه گيري هدفمند و در پيمايش، نمونه گيري سهميه اي بود. يافته ها نشان از عموميت استفاده از فضاي مجازي در بين جوانان دارد، اما عليرغم باز شدن فضا و تسهيل كنشگري دختران در فضاي مجازي، وجود نوعي منش و ذائقه جنسيتي در ميدان فضاي مجازي مشاهده شد. به عبارت ديگر، ساخت جنسيتي در اوقات فراغت مجازي بازتوليد شده است. افزايش امكانات، تاثير چنداني در نحوه رفتار جوانان براي گذران اوقات فراغت در فضاي مجازي ندارد، اگرچه تمايل به مصرف نمايشي و اوقات فراغت تظاهري در دختران و پسران ديده مي شود، اما به لحاظ شكلي متفاوت است.

کد مقاله 26528
تعداد بازدید 330

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397