• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تأثیر مشاوره تلفیقی (گروهی و فردی) با مشاوره صرفاً گروهی بر آگاهی و نگرش جنسی زنان در آستانه ازدواج
تعداد صفحات 12
نویسنده عادله رحمانیان - طلعت خدیوزاده - حبیب الله  اسماعیلی
مشخصات نشریه ماهنامه زنان مامایی و نازایی ایران شماره 3
تاریخ انتشار خرداد - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 88-77
زبان فارسی
کلید واژه روابط جنسی  مشاوره گروهی  آگاهی جنسی  نگرش جنسی  دیدگاه زنان  مشاوره تلفیقی  مشاوره فردی  زنان در آستانه ازدواج  آگاهی زنان  جوانان در آستانه ازدواج  
چکیده مقدمه: مطالعات قبلی و نیازسنجی انجام شده، حاکی از نیاز مبرم جوانان در آستانه ازدواج برای حضور در کلاس­های مشاوره ­ای است که بتوانند به راحتی سؤالات جنسی خود را مطرح کرده و پاسخ آن را دریافت نمایند. بنابراین با توجه به کمبود اطلاعات در مورد مؤثرترین روش ارائه مشاوره در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر مشاوره گروهی و تلفیقی از مشاوره گروهی و فردی بر آگاهی و نگرش جنسی زنان در آستانه ازدواج انجام شد.
روش‎کار: این مطالعه مداخله­ ای سه­ گروهه در سال 95-1394 بر روی 162 نفر از زنان مراجعه­ کننده به واحد مشاوره پیش از ازدواج مراکز بهداشت مشهد انجام شد. افراد به سه گروه دریافت­ کننده تلفیقی از مشاوره گروهی و فردی، فقط مشاوره گروهی و آموزش معمول (کنترل) تخصیص یافتند. گروه مشاوره تلفیقی، دو جلسه مشاوره گروهی و یک جلسه مشاوره فردی و گروه دیگر، سه جلسه دو ساعته مشاوره گروهی با فواصل یک هفته با موضوعات روابط زوجین و سلامت جنسی و باروری دریافت نمودند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه­­ استاندارد اسکاس جمع­ آوری و با استفاده از نرم‎افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون‎های تحلیل واریانس یک­طرفه، آزمون ­توکی، آزمون آنووا یک طرفه، کروسکال­ والیس و کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. مقدار p کمتر از 05/0 معنی­ دار در نظر گرفته شد.
یافته­ ها: پس از مداخله، اختلاف نمرات آگاهی (001/0 = p ) و نگرش جنسی (004/0 = p) در سه گروه معنی­ دار بود، اما بین آگاهی (9/0 = p) و نگرش (4/0 = p) دو گروه مداخله اختلاف معناداری وجود نداشت.
نتیجه­ گیری: به‎دنبال مشاوره گروهی و تلفیقی از مشاوره گروهی و فردی، نمره آگاهی و نگرش زنان نسبت به روابط جنسی افزایش یافت که این افزایش در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود. با توجه به امکانات، اجرای هر یک از این دو روش مشاوره توصیه می­گردد.

کد مقاله 26460
تعداد بازدید 725

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397