• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تمایزیافتگی با میزان سازگاری زناشویی
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه رییس الساداتی - ندا نظربلند - ابوالقاسم خوش کنش
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات ناتواني پیاپی 12
تاریخ انتشار 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 35-28
زبان فارسی
کلید واژه تمایزیافتگی  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  سازگاری زناشویی  تمایزیافتگی خود  میزان سازگاری  
چکیده زمینه و هدف: عوامل مؤثر بر سازگاری زناشویی شامل خصوصیات فردی، عوامل موقعیتی، و رویدادهای زندگی هستند. البته مطالعات نشان‌داده که میانجی‌های شناختی مختلفی چارچوب روابط زناشویی را تحت‌تأثیر قرار داده و آن‌ها را جهت‌دهی می‌کنند. طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه که توسط یانگ معرفی شده، به‌عنوان یک میانجی شناختی، از رویدادهای زندگی فرد نشأت می‌گیرد و تمایزیافتگی به‌عنوان یک خصوصیت فردی، به‌طور بالقوه پیش‌بینی‌کنندهٔ خوبی برای سازگاری زناشویی به‌نظر می‌رسد. از این‌رو این مطالعه با بررسی ارتباط بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تمایزیافتگی با سازگاری زناشویی با هدف پیش‌بینی سازگاری زناشویی در مشاوره‌های پیش‌ازازدواج صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی با طرح همبستگی بود. جامعهٔ آماری این پژوهش کلیهٔ افراد متأهل شهر تهران بود؛ و حجم نمونه ۴۰۰ نفر برآورد شد. نمونه‌گیری به‌شیوهٔ چندمرحله‌ای و دردسترس بود؛ به‌این‌ترتیب‌که ابتدا ۵ منطقه به‌تصادف از بین مناطق ۲۲ گانه انتخاب شد و سپس کلینیک‌های مشاوره، مدارس و فرهنگ‌سراهای محلات این ۵ منطقه به‌ تصادف انتخاب شدند؛ آن‌گاه پرسشنامه بین افرادی‌که معیار ورود به‌مطالعه را داشتند به‌طور در دسترس توزیع گردید. معیار خروج از مطالعه داشتن سابقهٔ ازدواج مجدد/طلاق، سوء مصرف مواد و یا بودن تحت درمان‌های روان‌پزشکی بود.
پرسشنامه‌های سازگاری زناشویی اسپانیر، فرم کوتاه طرح‌وارهٔ یانگ (ویرایش سوم) و پرسشنامهٔ تمایزیافتگیِ خود اسکورون ابزارهای این مطالعه بودند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی، تحلیل رگرسیون و آزمون تی استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تمامی حیطه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و سازگاری زناشویی ارتباط معکوس و معنادار وجود داشت (۰٫۰۱ > p). همچنین بین تمایزیافتگی و هر ۴ بُعد آن با سازگاری زناشویی ارتباط معناداری وجود داشت (۰٫۰۱ > p ). تجزیه‌ و تحلیل رگرسیون نشان داد که ۹ حیطهٔ طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و ۲ بُعد تمایزیافتگی توان پیش‌بینی سازگاری زناشویی را داشتند ( ۰٫۰۰۱ > p ).
نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق نشان داد که می‌توان با طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و نیز تمایزیافتگی، میزان سازگاری زناشویی را پیش‌بینی نمود. این یافته می‌تواند مشاوران در ارائه مشاورهٔ کلینیکی کمک نماید.

کد مقاله 26444
تعداد بازدید 241

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397