• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط عوامل اقتصادی و جمعیت‌شناختی با رضایت جنسی و زناشویی در یک نمونه از زنان ایرانی در سال‌های 95-1394
تعداد صفحات 7
نویسنده طیبه درونه - گیتی ازگلی - زهره شیخان - ملیحه نصیری
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 35 پیاپی 418
تاریخ انتشار فروردين - هفته دوم فروردین ماه 1396 - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 56-50
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  زن ایرانی  رضایت جنسی  عوامل جمعیت‌شناختی  عوامل اقتصادی  رضایتمندی زناشویی زنان  
چکیده مقدمه: رضایت جنسی و زناشویی، دو نشانگر روابط زوجین، تحت ‌تأثیر عوامل متعددی هستند. از این میان، نقش عوامل ‌اقتصادی و جمعیت‌شناختی بر رضایت زناشویی تا حدی مطرح شده‌ است؛ اما شواهد در این زمینه به خصوص در مورد تأثیر عوامل اقتصادی بر رضایت جنسی در زنان ایرانی اندک است. از این رو، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین ارتباط عوامل اقتصادی و جمعیت‌شناختی با رضایت جنسی و زناشویی زنان مراجعه‌ کننده به مراکز بهداشتی- ‌درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی- ‌تحلیلی بر روی 200 زن در سال‌های 95-1394 در مراکز بهداشتی- ‌درمانی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی که به طور تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ی مشخصات جمعیت‌شناختی، رضایت جنسی Larson و شاخص‌ زناشویی Hudson و پرسش‌نامه‌ی اجتماعی- ‌اقتصادی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های Independent t، ضریب همبستگی Pearson، One-way ANOVA و Regression خطی تحلیل شد.
یافته‌ها: سن زوجین، مدت ازدواج، تحصیلات زوجین، شاخص دارایی‌ و درآمد مستقل زنان با رضایت جنسی ارتباط معنی‌داری داشتند (050/0 > P). تحصیلات مردان، شاخص دارایی و درآمد مستقل‌ با رضایت زناشویی زنان ارتباط داشت (050/0 > P). Regression خطی نشان داد که شاخص دارایی، قوی‌ترین ارتباط را با رضایت جنسی و زناشویی داشت (001/0 > P).
نتیجه‌گیری: شرایط اقتصادی و جمعیت‌شناختی بر رضایت جنسی و زناشویی اثر می‌گذارند. پیشنهاد می‌شود بررسی‌های مشابه با نمونه‌گیری هم‌زمان از مراکز خصوصی و دولتی صورت گیرد تا افراد بیشتری با طیف متنوعی از وضعیت اقتصادی پوشش داده شوند.

کد مقاله 26374
تعداد بازدید 215

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397