عنوان | چگونگی بازنمایی زن و زنانگی در آگهیهای تجاری روزنامه اطلاعات (1320-1304 ش) |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال 5 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 129-109 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنانگی تبلیغات تجاری پهلوی اول بازنمایی زن روزنامه اطلاعات |
چکیده |
دورۀ پهلوی اول (1304-1320) از نظر طرح مسائل جدید پیرامون زن، زنانگی، و شکل گیری هویت جدید زن ایرانی، دورانی مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران میباشد. با توجه به اهمیت و نقش آگهی های تجاری در هدایت افکار عمومی، در این پژوهش، آگهی های تجاری روزنامۀ اطلاعات، یعنی یکی از مهمترین نشریات دوره پهلوی اول بررسی میشود تا مشخص شود این آگهی ها زن و زنانگی را چگونه و در پیوند با چه مسائلی بازنمایی میکرده است. نتیجه این بررسی که با روش تحلیل محتوا صورت گرفته است، نشان میدهد که این روزنامه با تخصیص بیشترین حجم آگهی های خود به تبلیغ کالاهای مصرفی (تبلیغ انواع لوازم آرایشی و پوشاک) و همچنین خدماتی مانند تبلیغ آرایشگاه و خیاطی زنانه و نمایش تئاتر و کنسرت، تصویری مصرف گرا از زن و زنانگی ارائه داده و در جهت گیری دغدغه های ذهنی زن به مد و آرایش و سبک تازه زندگی اثربخشی هایی داشته است. در متن شرایط اجتماعی و فرهنگی خاص جامعه ایران در دوره مورد نظر، این گونه بازنمایی زن، در پذیرش کالاها و خدمات جدید و ارزشهای همراه آنها بی تاثیر نبوده است. |
کد مقاله | 26331 |
تعداد بازدید | 272 |
|