• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چگونگی بازنمایی زن و زنانگی در آگهی‌های تجاری روزنامه اطلاعات (1320-1304 ش)
تعداد صفحات 21
نویسنده شهرام یوسفی‌فر - شهناز جنگجو
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال 5 شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 129-109
زبان فارسی
کلید واژه زنانگی  تبلیغات تجاری  پهلوی اول  بازنمایی زن   روزنامه اطلاعات  
چکیده دورۀ پهلوی اول (1304-1320) از نظر طرح مسائل جدید پیرامون زن، زنانگی، و شکل­ گیری هویت جدید زن ایرانی، دورانی مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران می­باشد. با توجه به اهمیت و نقش آگهی­ های تجاری در هدایت افکار عمومی، در این پژوهش، آگهی­ های تجاری روزنامۀ اطلاعات، یعنی یکی از مهمترین نشریات دوره پهلوی اول بررسی می­شود تا مشخص شود این آگهی­ ها زن و زنانگی را چگونه و در پیوند با چه مسائلی بازنمایی می­کرده است. نتیجه این بررسی که با روش تحلیل محتوا صورت گرفته است، نشان می­دهد که این روزنامه با تخصیص بیشترین حجم آگهی­ های خود به تبلیغ کالاهای مصرفی (تبلیغ انواع لوازم آرایشی و پوشاک) و همچنین خدماتی مانند تبلیغ آرایشگاه و خیاطی زنانه و نمایش تئاتر و کنسرت، تصویری مصرف­ گرا از زن و زنانگی ارائه داده و در جهت­ گیری دغدغه­ های ذهنی زن به مد و آرایش و سبک تازه زندگی اثربخشی­ هایی داشته است. در متن شرایط اجتماعی و فرهنگی خاص جامعه ایران در دوره مورد نظر، این گونه بازنمایی زن، در پذیرش کالاها و خدمات جدید و ارزش­های همراه آنها بی­ تاثیر نبوده است.

کد مقاله 26331
تعداد بازدید 272

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397