• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل مرتبط با احساس شادکامی زنان نابارور شهر ایلام
تعداد صفحات 9
نویسنده مسعود الماسی
مشخصات نشریه فصلنامه نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد شماره 1
تاریخ انتشار تابستان - 1395
محدوده صفحات 18-10
زبان فارسی
کلید واژه خودباوری  شادکامی  ایلام  زنان نابارور  ناباروری زنان  ناباروری  خودباوری زنان  احساس شادی  
چکیده در سال‌های اخیر، برآورد شیوع ناباروری در استان ایلام، بیش از برآوردهای انجام گرفته در سال‌های قبل‌تر بوده است. از آنجایی­که ناباروری پد‌‌یده‌ای استر‌س‌زا بوده و علاوه بر جنبه‌های پزشکی، دارای جنبه‌های روانی و اجتماعی می‌باشد، در قلمرو علوم رفتاری و اجتماعی نیز قرار می‌گیرد. بر این اساس پژوهش حاضر در پی آن است به بررسی احساس شادکامی زنان نابارور شهر ایلام و عوامل مرتبط با آن بپردازد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی –مقطعی بود که با استفاده از طرح همبستگی پیش ­بینی کننده انجام شد. نمونه پژوهش 116 نفر از زنان نابارور شهر ایلام است که تابستان و پاییز سال 1395 به پزشکان متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده‌ بودند. اطلاعات مورد نیازبه شیوه نمونه­ گیری در دسترس و به­ وسیله پرسشنامه جمع ­آوری شد. پرسشنامه مورد نظر از سه بخش تشکیل شده است. در بخش اول سوالات زمینه ­ای؛ در بخش دوم عوامل بالقوه مرتبط، و در بخش سوم متغیر شادکامی سنجش شده­ اند. در این راستا از پرسشنامه استاندارد آلپورت و راس، پرسشنامه میلر، و پرسشنامه شادکامی آکسفورد استفاده شده است. اطلاعات گردآوری شده، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و همچنین تبیین رگرسیونی چند مرحله ­ای در نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد پاسخگویان از میزان شادکامی متوسطی (84/74) برخوردار بوده ­اند و همبستگی بین عوامل مرتبط رضایت از زندگی )606/0 ( r = ، خودباوری )767/0 ( r = ، پایبندی به اعتقادات )676/0 ( r = ، مقبولیت اجتماعی )567/0( r = ، هدفمندی )723/0 ( r = ، امید به آینده )651/0 ( r = و منظم بودن )488/0 ( r = با متغیر احساس شادکامی، مستقیم، و در سطح حداقل 95 درصد معنی­ دار است (05/0 ˂ p ). از سوی دیگر رابطه متغیر احساس از خود بیگانگی )641/0- ( r = با احساس شادکامی در سطح حداقل 95 درصد معنی­ دار (05/0 ˂ p )، اما معکوس است. همچنین رابطه معنی­ داری بین متغیرهای سازگاری و محرومیت نسبی با متغیر وابسته مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیونی گام به گام نشان می­دهد متغیرهای پایبندی به اعتقادات، خودباوری و احساس از خود بیگانگی تقریبا 70 درصد )69/0(r 2 = از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده­ اند (00/0 ˂ p).
نتیجه‌گیری: با توجه به پایین بودن میزان شادکامی زنان نابارور، شایسته است متخصصان زنان و زایمان و کارشناسان مامایی، علاوه بر جنبه‌های درمانی، مسایل روانی و اجتماعی این زنان را نیز مورد توجه قرار دهند.

کد مقاله 26323
تعداد بازدید 307

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397