• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش واسطه‌ای سازگاری زناشویی در رابطه با پیش بینی سلامت جسمی و روانی معلمان متأهل ابتدایی شهر کرج در 1394
تعداد صفحات 11
نویسنده هادی سلیمی - کبری حاجی علیزاده - سمیرا صداقت قطب آبادی - فرزاد نیک روی
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 4 پیاپی 16
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 299-289
زبان فارسی
کلید واژه تصمیم‌گیری  حل مسئله  محتوای خانواده  انسجام خانواده  فرآیند خانواده  سلامت جسمی  منزلت اجتماعی  سازگاری زناشویی  معلمان ابتدایی  سلامت روانی  کرج (شهرستان)  معلمان متأهل  منابع مالی  
چکیده زمینه و هدف: سلامت بی‌تردید از مهم‌ترین ابعاد حیات انسان است و عوامل گوناگونی در فرد و خانواده می‌تواند نقش اساس در این مسئله داشته باشند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای سازگاری زناشویی در رابطه با پیش‌بینی سلامت جسمی و روانی معلمان متأهل ابتدایی شهر کرج انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان متأهل مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 1393-1394 بود؛ که 358 نفر به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری زناشویی (DAS)، پرسشنامه فرایند خانواده سامانی (SFPS) و پرسشنامه محتوای خانواده سامانی (SFCS) استفاده شد. داده‌ها از طریق همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از SPSS-22 و Amos-23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه معناداری بین متغیرهای پژوهش وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد تصمیم‌گیری و حل ‌مسئله و انسجام خانواده علاوه بر اثر مستقیم بر روی سلامت جسمی و روانی، به‌طور غیرمستقیم و از طریق نقش واسطه‌ای سازگاری زناشویی بر سلامت جسمی و روانی تأثیر دارند. منابع مالی به‌طور غیرمستقیم و از طریق نقش واسطه‌ای سازگاری زناشویی بر سلامت جسمی و روانی اثرگذار بود و اثر مستقیم معناداری ندارد. همچنین منزلت اجتماعی تأثیر مستقیمی بر روی سلامت جسمی و روانی داشت و اثر غیرمستقیم آن معنادار نبود.
نتیجه‌گیری: الگوی پیشنهادی سازگاری زناشویی، تصمیم‌گیری و حل ‌مسئله، انسجام خانواده، منابع مالی و منزلت اجتماعی توان پیش‌بینی سلامت جسمی و روانی را دارند.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

کد مقاله 26260
تعداد بازدید 193

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397