• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر اعتیاد به کار و کمال گرایی بر استرس زناشویی و مهارت‏‌های اجتماعی پرستاران
تعداد صفحات 12
نویسنده مسلم عباسی - شهریار درگاهی - محمدرضا رحمتی - مریم محمدی - ذبیح اله پیرانی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 19 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 61-50
زبان فارسی
کلید واژه کمال گرایی  پرستاران  اعتیاد به کار  مهارت‌های اجتماعی  استرس زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: پرستاران به علت ماهیت حرفه خود، به طور مداوم در معرض مسائل متعددی قرار می­گیرند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتیاد به کار و کمال­گرایی بر استرس زناشویی و مهارت‏های اجتماعی پرستاران بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه مورد مطالعه شامل تمام پرستاران شهر اراک بود. برای انتخاب نمونه از روش خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد و نمونه پژوهش ۲۲۰ آزمودنی­ را شامل شد. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه مهارت‏های اجتماعی متسون، پرسشنامه اعتیاد به کار رابینسون، نسخه فارسی پرسشنامه استرس زناشویی استکهلم - تهران و مقیاس چندبعدی کمال گرایی هوویت و فلت (استفاده شد و داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام توسط SPSS-۱۹ تحلیل گردید.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد که بین کمال­ گرایی خویشتن­ مدار، کمال­گرایی دیگر مدار، کمال­گرایی کلی، تمایل وسواسی به کار، کنترل، خودارزشی و متغیر اعتیاد به کار کلی با مهارت‏های اجتماعی پرستاران رابطه منفی معناداری وجود داشت (۰/۰۱≥ p)، اما بین کمال­گرایی جامعه مدار، تخریب روابط و ضعف در به عهده گرفتن نقش­های خود با مهارت‏های اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد. از سویی دیگر بین تمایل وسواسی به کار، کنترل، خودارزشی، اعتیاد به کار کلی، کمال­گرایی خویشتن­ مدار (۰/۰۱ ≥ p) و کمال­گرایی کلی (۰/۰۱ ≥ p) با استرس زناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.
نتیجه­ گیری: بطور کلی می­توان چنین نتیجه گرفت که کمال­گرایی افراطی با بالابردن غیرمنطقی ن و اعتیاد به کار با یک بعدی کردن فعالیت می­تواند زمینه­ کاهش مهارت‏ های اجتماعی و بین ­فردی و افزایش استرس زناشویی را فراهم کند.

کد مقاله 26254
تعداد بازدید 270

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397