• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی افسردگی پس از زایمان در زنان نخست‌زا: نقش حمایت اجتماعی و نوع زایمان
تعداد صفحات 12
نویسنده نجمه پورخالقی - قاسم عسکری‌زاده - مسعود فضیلت‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 19 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 29-18
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  سزارین  زایمان طبیعی  افسردگی پس از زایمان  روش زایمان  زنان نخست‌زا  
چکیده زمینه و هدف: افسردگی پس از زایمان بر سلامت مادر، روابط خانوادگی همچنین بر تربیت و رشد کودک اثرات منفی بر جای میگذارد، لذا شناسایی علت­های ایجاد کننده آن، خصوصاٌ در زنان نخست­ زا که برای اولین بار تغییرات جسمی و روحی همراه با بارداری را تجربه می­کنند؛ مهم و ضروری است؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی و نوع زایمان در پیش ­بینی افسردگی پس از زایمان در زنان نخست­ زا اتجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع مطالعه توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه زنان باردار و نخست‌زا بود که به مراکز بهداشتی و درمانی شهر کرمان در سال 1395 مراجعه کرده بودند. دویست و پنج نفر به روش نمونه گیری خوشه ­ای و در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه افسردگی ادینبرگ و پرسشنامه حمایت اجتماعی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss-20 و روش­های رگرسیون لوجستیک و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در مجموع 102 نفر دارای درجاتی از افسردگی پس از زایمان و 103 نفر غیر افسرده بودند، نتایج نشان داد احتمال بروز افسردگی در زنان نخست زا، پس از زایمان به واسطه کاهش مولفه­ های حمایت اطلاعاتی- هیجانی، حمایت مهربانی و حمایت تعامل اجتماعی مثبت؛ به ترتیب 40.18، 10.1 و 5.55 درصد بود. همچنین احتمال بروز افسردگی در زنان نخست زا پس از زایمان به واسطه نوع زایمان 27 درصد بود و زنانی که زایمان سزارین داشتند به صورت معناداری افسرده تر از زنانی بودند که زایمان طبیعی داشتند (0/001 > p).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر توصیه می­شود نسبت به افزایش حمایت اجتماعی خصوصاً در مولفه ­های حمایت اجتماعی ذکرشده در زنان نخست ­زا توجه ویژه ­ای گردد. همچنین برای زنان نخست­ زا که به صورت سزارین زایمان می­کنند، درمان­های پیشگیرانه در نظر گرفته شود.

کد مقاله 26253
تعداد بازدید 297

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397