• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی مهارت‌های مثبت اندیشی بر بهبود وضعیت رفتار پدرانه، گفت و شنود و خشم در رابطه دختران و پدران جانباز
تعداد صفحات 7
نویسنده مریم ملاحی - فرزانه نیک نژادی
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 7-1
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  مثبت اندیشی  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  خشم  رابطه والد فرزند  جانبازان  فرزندان جانبازان  عواطف مثبت  مهارت‌های مثبت اندیشی  آمیزش پدرانه  رفتار پدرانه  
چکیده اهداف: دوره نوجوانی مرحله‌ای استرس‌آور برای والدین و نوجوان است. کناره‌گیری عاطفی و هیجانی پدر جانباز از فرزندانش در کلیه مراحل رشد روانی به‌طور مکرر و مستمر، این فرزندان را در معرض فشارهای روانی قرار می‌دهد که باعث کاهش کیفیت زندگی آنان می‌شود. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر بهبود وضعیت آمیزش پدرانه، گفت‌وشنود و خشم در دختران نوجوان خانواده جانبازان بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل، 30 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه خانواده جانبازان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 به‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و به‌روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه ولی فرزندی (فرم پدر) بود. گروه آزمایش، آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی را طی 8 جلسه دریافت کرد، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل آماری به‌کمک نرم‌افزار SPSS 16 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره انجام شد.
یافته‌ها: در مرحله پس‌آزمون، بین میانگین نمرات دو گروه در مولفه‌های ارتباط (گفت‌وشنود)، آمیزش پدرانه و خشم تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0 p < )، اما بین دو گروه از نظر مولفه عاطفه مثبت تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0 p > ). بنابراین آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی با کنترل اثر پیش‌آزمون توانست مولفه‌های آمیزش پدرانه، ارتباط و خشم (به‌غیر از عاطفه مثبت) را در دختران بهبود بخشد.
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی می‌تواند بر بهبود وضعیت آمیزش پدرانه، گفت‌وشنود و خشم دانش‌آموزان دختر خانواده جانبازان موثر باشد و باعث ارتقای سطح کیفی سلامت روان آنها می‌شود.

کد مقاله 26107
تعداد بازدید 295

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397