عنوان | بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی خانوادهها و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات جامعهشناسی سال 7 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 110-95 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر سرمایه خانواده موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی سرمایه اجتماعی خانواده تبریز سرمایه اجتماعی ساختاری سرمایه اجتماعی شناختی |
چکیده |
این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر اجرا یک بررسی همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز به تعداد 26860 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران به تعداد 380 نفر محاسبه شده است و روش نمونه گیری اش، تصادفی طبقه ای نسبتی بوده است. ابزار اندازه گیری متغیرها پرسشنامه بوده و در طراحی سوالات از طیف لیکرت استفاده شده است. طبق یافته های تحقیق که با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تحلیل واریانس به دست آمده، مشخص شد که: 1. بین ساختار اجتماعی درون خانواده ها، 2. بین ساختار اجتماعی بیرون خانواده ها 3. بین ساختارشناختی درون خانواده ها و 4. بین ساختارشناختی بیرون خانواده ها با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، همچنین، بین سرمایه اجتماعی خانواده های پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر، برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. نیز؛ بین پیشرفت تحصیلی خانواده های پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر و برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی شناختی درون خانواده عمده ترین نقش را در تعیین میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان ایفا میکند، این متغیر، با قدرت تبیین و تاثیر 23 درصدی و قابلیت پیش بینی 51 درصدی در رتبه اول تاثیرگذاری قرار میگیرد. |
کد مقاله | 26086 |
تعداد بازدید | 301 |
|