• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش تعارض والد فرزند و سبک‌های اسنادی در پیش بینی سازگاری اجتماعی دختران نوجوان
تعداد صفحات 7
نویسنده مجتبی دهقان - علی رسولی
مشخصات نشریه فصلنامه نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد شماره 3
تاریخ انتشار زمستان - 1394
محدوده صفحات 27-21
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  سازگاری اجتماعی  سبک‌های اسنادی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  تعارضات والد فرزند  سازگاری اجتماعی نوجوانان  
چکیده زمینه و هدف: عوامل خانوادگی مختلف از جمله کیفیت روابط نوجوانان با والدینشان و همچنین چگونگی برداشت آنها از این روابط می­تواند بر روی سازگاری اجتماعی نوجوانان تاثیرگذار باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر پیش ­بینی سازگاری اجتماعی دختران نوجوان بر­اساس تعارض والد- فرزند وسبک­های اسنادی بود.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش دانش ­آموزان دبیرستانی دختر در شهر بروجرد بودند که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند و از میان آنها 300 نفر به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای به­ عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­های تعارض والد- نوجوان (PACQ)، سبک اسنادی (ASQ) و سازگاری اجتماعی استفاده شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین متغیرهای تعارض والد- فرزند و سازگاری اجتماعی نوجوانان، رابطه معنادار وجود داشت (p < 0/01)، اما بین سبک­های اسنادی و سازگاری اجتماعی رابطه معنادار نبود. در نهایت به منظور پیش­بینی متغیر سازگاری اجتماعی نوجوانان، بعد از کنارگذاشتن سبک­های اسنادی نتایج نشان داد که متغیر تعارض والد-فرزند توانست 4/0 از متغیر سازگاری اجتماعی را پیش ­بینی کند.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت تعارض بین والدین و فرزندان می­تواند پیش ­بینی ­کننده کاهش سازگاری اجتماعی نوجوانان باشد اما سبک­های اسنادی نوجوانان در این پژوهش نتوانست پیش ­بینی ­کننده سازگاری اجتماعی آنها باشد.

کد مقاله 26023
تعداد بازدید 361

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397