• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی میزان انواع خشونت خانگی و عوامل مرتبط با آن در مادران باردار منطقه کلاله در سال 1393
تعداد صفحات 9
نویسنده عابد نوری - اکرم ثناگو - لیلا (مهستی) جویباری - مریم عظیمی
مشخصات نشریه ماهنامه زنان مامایی و نازایی ایران شماره 39
تاریخ انتشار اسفند - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 62-54
زبان فارسی
کلید واژه انواع خشونت  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  انواع خشونت علیه زنان  خشونت علیه زنان  عوامل خشونت علیه زنان  بارداری  همسرآزاری در دوران بارداری  مادر باردار  عوامل مؤثر بر خشونت خانگی  کلاله (منطقه)  
چکیده مقدمه: خشونت علیه زنان یک پدیده جهانی است که بر سلامت و بهداشت روانی خانواده و جامعه تأثیر منفی می‌گذارد و عواقبی نظیر افزایش هزینه مراقبت بهداشتی، کاهش بهره‌وری و نیروی کار زنان از پیامدهای دیگر این معضل فرهنگی اجتماعی و بهداشتی می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان انواع خشونت خانگی و عوامل مرتبط با آن در مادران باردار انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1393 بر روی 368 مادر باردار منطقه کلاله انجام شد. گردآوری اطلاعات به روش نمونه‌گیری ساده با استفاده از پرسشنامه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی کای دو، آزمون تی مستقل، تست دقیق فیشر، ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته‌ها: 312 نفر (78/84%) از مادران باردار به اشکال مختلف مورد خشونت قرار گرفته بودند. شایع‌ترین نوع خشونت علیه مادران باردار، عاطفی (18/49%) بود و 78 نفر (20/21%) از زنان از خشونت جسمی و 53 نفر (40/14%) از خشونت جنسی شکایت داشتند. همچنین با افزایش تحصیلات خشونت علیه مادران کاهش پیدا کرد. بین خشونت خانگی و مصرف سیگار و عدم اشتغال همسر رابطه معناداری مشاهده شد ( 05/0 p < ).
نتیجه‌گیری: با توجه به میزان بالای خشونت، انجام غربالگری خشونت در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی توصیه می‌شود، همچنین آموزش مهارت‌های زندگی و ترویج فرهنگ مشاوره در بین زوجین نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

کد مقاله 26013
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397