• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر شناخت درمانی با رویکرد ذهن آگاهی بر میزان افسردگی و اضطراب دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته
تعداد صفحات 11
نویسنده وحید شهریاری - مریم  مهماندوست
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 4 پیاپی 32
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 579-569
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  افسردگی دختران  اضطراب  افسردگی نوجوانان  شناخت درمانی  ذهن آگاهی  درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی  اضطراب نوجوانان  والدین طلاق گرفته  
چکیده زمینه و هدف: هدف این مطالعه بررسی تاثیر شناخت درمانی با رویکرد ذهن آگاهی (MBCT) بر افسردگی و اضطراب دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته شهر بجنورد بود.
مواد و روش کار: در این مطالعه که به صورت شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد، جامعه پژوهش شامل 19 مدرسه راهنمایی به صورت خوشه‌ای ابتدا 4 مدرسه راهنمایی سپس از بین دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته در محدوده ی سنی 14-12 سال مشغول به تحصیل در این 4 مدرسه به صورت تصادفی50 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) جایگزین شدند. از مقیاس افسردگی هامیلتون و اضطراب اشپیل ‌برگر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. مراحل مداخله بر اساس دستورالعمل اجرای جلسات ذهن‌آگاهی کابات زین اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری شامل آزمون کلموگروف– اسمیرنوف، آزمون تی مستقل، آزمون لوین و آزمون کواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS 17 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که شناخت درمانی با رویکرد ذهن‌آگاهی به طور معنی‌داری موجب کاهش نمرات افسردگی و اضطراب در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است.
نتیجه‌گیری: شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان افسردگی و اضطراب در دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته تاثیر دارد.

کد مقاله 25998
تعداد بازدید 251

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397