عنوان
|
ارائه مدل علی رفتار محیط زیستی بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در دانشآموزان دبیرستانی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
سعید مظلومیان - سعید طالبی - سهیلا صالحی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار - دانشگاه پیام نور سال 5 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
21-5 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی سبک فرزندپروری سبکهای پردازش هویت رفتار محیط زیستی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل علی رفتار محیطزیستی بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر داراب است. بدین منظور از بین 13480 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 95- 94 در شهر داراب با روش نمونهگیری طبقهای نسبی، تعداد 375 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه فرزندپروری شیفر (1965)، پرسشنامه سبک پردازشهویت برزونسکی(1979) و پرسشنامه رفتار محیطزیستی امامقلی(1390) میباشد. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر همبستگی و تحلیل مسیر به منظور آزمون فرضیات استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای فرزندپروری از طریق سبکهای پردازش هویت بر رفتار محیطزیستی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار میباشد و بیشترین تا کمترین تأثیر غیرمستقیم بر رفتار محیطزیستی به ترتیب مربوط به شیوهی مستبدانه، قاطعانه، بیتفاوت و سهلگیرانه از طریق سبکهای پردازش هویت است. همچنین هویت اطلاعاتی و هنجاری بر رفتار محیطزیستی دارای اثر مستقیم و مثبت و هویت سردرگم-اجتنابی بر رفتار محیطزیستی دارای اثر معنادار و منفی میباشد. بر اساس یافتههای این پژوهش سبکهای فرزندپروری و سبکهای پردازش هویت 41 درصد از تغییرات رفتار محیطزیستی را تبیین میکنند.
|