عنوان | دیدگاه زوجین و ارایه دهندگان خدمات مشاورهای در مورد برنامه مشاوره ازدواج: یک مطالعه کیفی |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 16 شماره 2 پیاپی 72 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 199-191 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشاوره ازدواج خدمات مشاورهای مطالعه کیفی دیدگاه زوجین |
چکیده |
مقدمه: بیش از یک دهه از شروع برنامه مشاوره ازدواج در ایران میگذرد اما به رغم تغییر شرایط و نیازها، کیفیت این برنامه در طول زمان تغییر اساسی نکرده است. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه زوجین و ارائه دهندگان خدمات مشاوره ای در مورد برنامه مشاوره ازدواج است. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی کیفی در سال 1393 بر روی 153 زوج و 6 ارائه دهنده خدمات مشاوره ازدواج مرکز عظیما انجام شد. جامعه پژوهش شامل داوطلبين ازدواج شركت كننده در كلاس مشاوره ازدواج، زوجيني كه يك سال از ازدواج آنها گذشته و ارائه دهندگان خدمات مشاوره ازدواج بودند. نمونه گيري به شيوه غير تصادفي و مبتني بر هدف انجام شد. انتخاب افراد برای شرکت در بحث گروهی بر اساس تحصیلات و طبقه اجتماعی انجام شد. گردآوری اطلاعات به روش بحث گروهی در 30 گروه متمرکز کوچک انجام شد. تجزيه و تحلیل اطلاعات بر اساس تحلیل محتوی انجام شد. کلیه نظرات چند بار خوانده شد و سپس کدگذاری انجام شد. یافته ها: از تجزيه و تحليل نظرات شركت كنندگان در مورد جلسات فعلی مشاوره قبل از ازدواج کد اصلی نارضایتی از جلسات به دست آمد. دلایل نارضایتی شامل خلاصه گویی و بیان مبهم مطالب، ارائه مطالب آموزشی ساده و پیش پا افتاده، محدودبودن و نامناسب بودن زمان جلسه و استفاده از روش ثابت سخنرانی بود. از دیدگاه زوجین محتوای آموزشی مناسب شامل آموزش مهارتهای زندگی، تنظیم خانواده و مسایل بهداشتی بود و برگزاری کلاسها بصورت کلاس های منفک خانم ها و آقایان و استفاده از متخصصین با تجربه در ارائه مطالب بود. بحث و نتیجه گیری: برنامه مشاوره ازدواج فعلی نیازهای آموزشی متنوع افراد شرکت کننده در کلاسها را در برنمی گیرد و نیازمند تغییرات اساسی هم از بعد محتوا و نوع ارائه است. |
کد مقاله | 25952 |
تعداد بازدید | 249 |
|