• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی در مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی
تعداد صفحات 20
نویسنده اسماعیل صدری دمیرچی - محمد انصاری - فریبا اسماعیلی قاضی ولوئی - میلاد قمی
مشخصات نشریه فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 20
تاریخ انتشار پائیز - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 99-80
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  اختلال یادگیری  ناتوانی یادگیری  اختلال یادگیری ویژه  
چکیده خانواده يكي از طبيعي ترين گروه هايي است كه نيازهاي انسان را ارضا مي كند. تولد كودكي با ناتواني يادگيري در خانواده مي تواند رويدادي نامطلوب و چالش زا باشد. اين امر باعث ايجاد برخي ذهنيت ها و باورهايي نامناسب مي شود كه مي تواند رضايت زناشويي را تحت تاثير قرار دهد. هدف پژوهش حاضر مقايسه ي طرحواره هاي ناسازگار اوليه و رضايت زناشويي مادران كودكان داراي اختلال يادگيري خاص و مادران كودكان عادي بود. طرح پژوهش، توصيفي از نوع مقايسه اي است. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه مادران دانش آموزان دختر و پسر داراي اختلال يادگيري خاص و عادي شهرستان ساوه در سال تحصيلي 94-95 مي باشد. از اين جامعه 55 نفر از مادران دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص و 55 نفر از مادران دانش آموزان عادي كه از نظر سن و تحصيلات با مادران گروه داراي اختلال يادگيري خاص همتا شده بودند، به عنوان گروه مقايسه انتخاب شدند. روش نمونه گيري تصادفي ساده بود. داده ها با استفاده از پرسش نامه طرحواره هاي اوليه يانگ- فرم كوتاه و پرسش نامه سازگاري دونفره (زن و شوهر) اسپانسر براي سنجش رضايت زناشوئي، جمع آوري شدند. براي تحليل داده ها، از تحليل واريانس استفاده شد. نتايج نشان داد كه بين دو گروه تفاوت معناداري در طرحواره هاي ناسازگار اوليه و رضايت زناشوئي وجود دارد (01/0 p < ). مي توان نتيجه گرفت حضور كودك داراي اختلال يادگيري خاص در سطح رضايت زناشويي و طرحواره هاي ناسازگار مادران تاثير مي گذارد؛ بنابراين آموزش راهبردهاي مناسب ويژه والدين كودكان داراي اختلال يادگيري خاص در جهت كاهش طرحواره هاي ناسازگار و افزايش رضايت زناشوئي آنها ضروري به نظر مي رسد.

کد مقاله 25927
تعداد بازدید 279

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397