عنوان
|
اثربخشی روش تلفیقی آموزش شناختی رفتاری والد محور کوتاه مدت و تقویت دقت در درمان نارساخوانی و بهبود عملکرد فضایی دانشآموزان نارساخوان |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
طاهر اصلانی - سیفالله آقاجانی - علی رضایی شریف - پرویز پرزور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
59-40 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رویکرد شناختی رفتاری نارساخوانی عملکرد فضایی اختلال خواندن آموزش شناختی رفتاری والد محور کوتاه مدت تقویت دقت
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر، روش تلفيقي آموزش شناختي– رفتاري والد محور كوتاه مدت و تقويت دقت در بهبود عملكرد خواندن و عملكرد فضايي دانش آموزان نارساخوان مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان نارسا خوان دورهي ابتدايي شهر اردبيل بودند كه سال تحصيلي 1394-1393 به مركز مشاوره و خدمات روان شناختي دانش آموزان اداره كل آموزش و پرورش استان اردبيل ارجاع شده بودند. افراد گروه نمونه به تعداد 30 نفر به صورت نمونه گيري در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شده اند. طرح پژوهشي از نوع آزمايشي (پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل) بوده و قبل و بعد از اجراي برنامه پرسشنامه ي مشكل هاي يادگيري كلورادو (CLDQ) براي هر دو گروه، اجرا شده است. گروه آزمايش در 6 جلسه ي 45 دقيقه اي تحت روش تلفيقي آموزش شناختي– رفتاري والد محور و تقويت دقت قرار گرفتند. داده هاي بدست آمده با استفاده از تحليل كواريانس (ANCOVA) مورد بررسي قرار گرفت. تحليل يافته هاي بدست آمده، نشان داد كه استفاده از اين شيوه موجب بهبود نارساخواني (01/0 P < ) و عملكرد فضايي (05/0 P < ) شده است. بنابراين استفاده از شيوه ي تلفيقي آموزش شناختي– رفتاري والد محور كوتاه مدت و تقويت دقت مي تواند موجب بهبود نارسا خواني و عملكرد فضايي مطلوب در دانش آموزان شود.
|