| عنوان | نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی مشکلات رفتاری هیجانی دانشآموزان خانوادههای طلاق و عادی |
| تعداد صفحات | 20 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره سال 6 شماره 1 |
| تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 43-24 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | همدلی دانشآموزان دختر مشکلات رفتاری کودکان دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان دانشآموزان طلاق مشکلات رفتاری هیجانی خانوادههای طلاق فرزندان خانوادههای طلاق خانوادههای عادی نظریه ذهن اختلالات هیجانی |
| چکیده |
هدف : بررسی نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی مشکلات رفتاری – هیجانی دانش آموزان خانوادههای عادی و طلاق که به روش علی – مقایسهای و همبستگی انجام شد. روش: در این پژوهش ۲۹۳ دانش آموزدختر پایه پنجم و ششم ابتدایی که در سال تحصیلی ۹۳- ۹۲ مشغول به تحصیل بودند به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه تئوری ذهن، همدلی و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ بود. به منظور تحلیل داده ها روش رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس چند متغییری و فرمول z فیشر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد تئوری ذهن قادر به پیشبینی مشکلات رفتاری – هیجانی دانش آموزان عادی است، اما نتوانست مشکلات رفتاری هیجانی دانش آموزان طلاق را پیش بینی کند. بین توانایی همدلی و مشکلات رفتاری هیجانی در هیچ کدام از دو گروه رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین کودکان طلاق، مشکلات رفتاری- هیجانی بیشتری نسبت به کودکان خانوادههای عادی داشتند. مقایسه همبستگی بین تئوری ذهن و همدلی با مشکلات رفتاری- هیجانی در کودکان عادی با طلاق از لحاظ آماری معنادار نبود. |
| کد مقاله | 25855 |
| تعداد بازدید | 404 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...