عنوان | بررسی نقش رویکردهای یادگیری در رابطه بین سبک دلبستگی به والدین و پیشرفت تحصیلی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 4 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 126-109 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی سبکهای دلبستگی دلبستگی به والدین دانشآموزان پسر دبیرستانی رویکردهای یادگیری |
چکیده |
هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی نقش رویکردهای یادگیری در رابطه بین سبک دلبستگی به والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهرستان ری بود که به این منظور تعداد 200 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه های دلبستگی والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987)، رویکردها و مهارتهای مطالعه انتویستل و تیت (1997) و معدل دانش آموزان دبیرستانی بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی، همچنین انجام تحلیل مسیر و مدلسازی با نرم افزار Amos نسخه 21، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از برازش خوب مدل بود. یافته ها نشان داد که رویکردهای عمیق و راهبردی میتواند به طرز معناداری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نماید، رویکرد راهبردی توانست نقش میانجی گری کامل را در رابطه بین سبک دلبستگی و پیشرفت تحصیلی ایفا کند، اما رویکرد یادگیری سطحی نتوانست پیشرفت تحصیلی را پیش بینی و نقش معناداری را در مدل پژوهش داشته باشد. نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، معلمان و طراحان نظام آموزشی می بایست سیستم آموزشی را طوری ترتیب دهند که به جای ادراک سطحی دانش آموزان بر درک عمقی مطالب درسی تأکید داشته باشند. به عبارت دیگر، آموزش و استفاده از رویکردهای عمقی و راهبردی یادگیری توسط معلمان و دانش آموزان میتواند نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشته باشد. |
کد مقاله | 25851 |
تعداد بازدید | 332 |
|