عنوان | نقش شیوه فرزندپروری والدین، شیوه حل مسئله و خودتنظیمی در بروز رفتارهای پرخطر |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز شماره 6 پیاپی 126 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 55-48 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودتنظیمی دانشآموزان رفتارهای پرخطر سبک حل مسئله سبک فرزندپروری |
چکیده |
زمينه و اهداف: با توجه به اهميت شناخت عوامل زمينه ساز بروز رفتارهاي پرخطر پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش شيوه فرزندپروري والدين، شيوه حل مسئله و خودتنظيمي در پيش بيني بروز رفتارهاي پرخطر دانش آموزان شهر كرمانشاه انجام گرفت. روش بررسي: جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانش آموزان اول تا سوم دبيرستان شهر كرمانشاه بود كه با استفاده از نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، تعداد 320 نفر از آن ها انتخاب شدند. در اين پژوهش، تحليل داده ها با روش آماري تحليل مميز به شيوه همزمان و گام به گام انجام شد. ابزار گردآوري داده ها عبارت بود از: پرسشنامه رفتارهاي پرخطر، پرسشنامه خودتنظيمي، پرسشنامه حل مسئله و مقياس ادراك شيوه والدين. يافته ها: نتايج تحليل داده ها نشان داد كه خود تنظيمي، حل مسئله و شيوه فرزندپروري والدين در پيش بيني رفتارهاي پرخطر نقش دارند. نتايج تحليل داده ها بر اساس تحليل مميز گام به گام نشان داد كه بيشترين ضريب ساختاري به ترتيب به خودتنظيمي، كنترل شخصي (از ابعاد شيوه حل مسئله)، شيوه فرزندپروري والدين و درگيري پدر (از ابعاد شيوه فرزندپروري والدين) مربوط است. يعني اين ويژگي ها به ترتيب بيشترين نقش را در پيش بيني رفتارهاي پرخطر دارند. نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش مي توان گفت كه محيط خانواده و متغيرهاي شناختي نقش به سزايي در بروز رفتارهاي پرخطر دارند. |
کد مقاله | 25849 |
تعداد بازدید | 276 |
|