| عنوان | اثربخشی آموزش تابآوری بر راهبردهای تنظیم هیجان و رضایت از زندگی زنان سرپرست خانوار |
| تعداد صفحات | 26 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی سال 7 شماره 3 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 50-25 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | زنان سرپرست خانوار تنظیم هیجانی رضایتمندی از زندگی تنظیم شناختی هیجان سبکهای شناختی تنظیم هیجان آموزش تابآوری تابآوری |
| چکیده |
زندگی در جهان امروز پر از اِسترس و چالشهایی می باشد که افراد ناگزیرند برای مقابله با شرایط اِسترس و بحران ها از مهارتهایی استفاده کنند. یکی از این مهارتها تاب آوری است. هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجانی و رضایت از زندگی زنانِ سرپرستِ خانوار تحّت پوشش بهزیستی شهرستان شوشتر در سال 95 بود. این پژوهش مداخله ای از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است که بر روی 30 نفر از زنان سرپرستِ خانوار که از تاب آوری پایین تری برخوردار بودند إجرا شده است. داده ها با استفاده ی مقیاس های تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، رضایت از زندگی داینر (1985)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2003) به روش خود گزارش دهی جمع آوری شد. داده ها با استفاده آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) در سطح p > 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از افزایش میانگین نمرات تنظیم هیجان و رضایت زندگی در گروه آزمایش بود. در نتیجه می توان از آموزش تاب آوری برای این گروه از زنان (سرپرستِ خانوار ) استفاده کرد تا با تنظیم هیجان های مثبت و منفی و استفاده از راهبردهای شناختی انطباقی بتوانند به رضایت از زندگی نایل شوند. |
| کد مقاله | 25818 |
| تعداد بازدید | 380 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...