• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش ویژگی شخصیتی، سیستم‌های مغزی/ رفتاری و سبک‌های دلبستگی در پیش بینی تمایل جنسی متأهلین
تعداد صفحات 9
نویسنده زینب خانجانی - ساناز به بوئی - نغمه نوعدوست - نورالدین مجدی
مشخصات نشریه فصلنامه نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد شماره 2
تاریخ انتشار پائیز - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 56-48
زبان فارسی
کلید واژه تمایلات جنسی  سبک‌های دلبستگی  پنج عامل شخصیت  سیستم‌های مغزی رفتاری  سیستم‌های مغزی  
چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی­های شخصیتی، سیستم­های مغزی/ رفتاری و سبک­های دلبستگی در پیش بینی تمایل جنسی در بین زنان و مردان متاهل (یکی از زوجین) بود.
روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن را کارکنان متاهل در دادگستری و بهزیستی استان اردبیل تشکیل دادند، که از میان 160 کارکنان، 140 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ­ها از پرسشنامه­ ­های ویژگی شخصیتی آیزنک (آیزنک، 1985)، پرسشنامه سیستم­های مغزی و رفتاری (کارور و وایت، 1994)، سبک دلبستگی بارتولومیو و هورویتز (1991) و تمایل جنسی هالبرت (۱۹۹۲) و برای تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS16 از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که که ویژگی شخصیتی برونگرایی با تمایل جنسی رابطه مثبت و معنی ­دار، و ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی با تمایل جنسی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین از خرده مقیاس ­های­ سیستم فعال سازی/رفتاری، سائق و جستجوی سرگرمی با تمایل جنسی رابطه مثبت معنادار و در نهایت سبک دلبستگی ایمن با تمایل جنسی رابطه مثبت معنی­دار و سبک دلبستگی اجتنابی با تمایل جنسی رابطه منفی معنی ­دار داشت.
بحث و نتیجه گیری: سلامتی عملکرد جنسی یکی از مهم­ترین مولفه ­های شخص می­باشد که لذت متقابل و دوجانبه میان زوجین را در پی دارد. ویژگی شخصیتی، سیستم مغزی/رفتاری، و سبک دلبستگی نقش مهمی در تمایل جنسی دارد.

کد مقاله 25793
تعداد بازدید 305

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397