| عنوان | بازنمایی زنان در تبلیغات تجاری نشریات به عنوان بستری برای شکلگیری هویت آنان |
| تعداد صفحات | 28 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات سال 17 پیاپی 35 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 244-217 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | کلیشههای جنسیتی هویت زنان نقش سنتی هویتیابی تبلیغات تجاری زن در تبلیغات تجاری بازنمایی زن تحلیل محتوا تبلیغات تجاری نشریات اسطوره زیبایی |
| چکیده |
هدف این مقاله؛ تحلیل محتوای تبلیغات تجاری مندرج در نشریهها رایج کشور در دو دوره هشت ساله، بهمنظور نمایان کردن روند تغییرات، شیوه و شکل بازنمایی کلیشههای سنتی و جنسی در شانزده سال گذشته است. دادههای تحقیق به روش نمونهگیری سیستماتیک از میان 456 شمارگان شش هفتهنامه و ماهنامه گردآوری شده است. مقایسه نتایج تحلیل محتوای دو دوره مورد بررسی نشان میدهد که، اگرچه در دوره دوم نقشهای سنتی (مادری، همسری و خانهداری) کمتر بازنمایی شدهاند؛ اما در دوره دوم، زنان به نحوی به تصویر کشیده شدهاند (زیبا، جوان و لاغر) که گویی همیشه نیازمند بازسازی بدن خود هستند. در نتیجه، در هر دو دوره تصویر ناقص و منحرف شدهای از زن ارائه شده است که نمیتوان این تصویر را بازنمایی یک زن ایرانی و اسلامی دانست. بنابراین، لازم است تا با استفاده از طیف وسیعی از دستاوردها و موفقیتهای زنان در عرصههای مختلف، این شیوه بازنمایی به چالش کشیده شود. |
| کد مقاله | 25739 |
| تعداد بازدید | 347 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...