عنوان | خصوصیات روانسنجی پرسشنامه روابط میانی دلبستگی برای دوره سنی میانی کودکی |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 63-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دوران کودکی دلبستگی کودکان دبستانی دلبستگی کودک ویژگیهای روانسنجی دوره سنی میانی پرسشنامه روابط میانی دلبستگی (KCAQ) |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامه ی روابط میانی دلبستگی (KCAQ) برای کودکان انجام گرفته است. مطالعه ی انجام شده، بررسی توصیفی- پیمایشی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود. نمونه ی پژوهش شامل 400 نفر از کودکان مقطع ابتدایی بود که به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه های پژوهش شامل پرسشنامه ی روابط میانی دلبستگی (KCAQ) (هالپرن و کاپنبرنگ،2006)، پرسشنامه ی سبکهای هیجانی مادرانه (MESQ) (لاگاسه سگوین و کاپلان،2005) و پرسشنامه ی تواناییها و مشکلات (SDQ) (گودمن،1997) بود. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای (SPSS) و (AMOS) نسخه ی 16 استفاده گردید. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که آزمون (KMO) برابر با 73/0 و در سطح مطلوب بوده و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنیدار بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس وجود چهار عامل در گویه ها را تایید نمود که 72/48% از واریانس کل مقیاس را تبیین کرد. ضرایب همسانی درونی مقیاس (KCAQ) در حد بالایی به دست آمد. محاسبه ی ضریب آزمون- بازآزمون به فاصله ی یک ماه مطلوب و بالا بود (001/0 > P). تحلیل عامل تاییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل به روش چرخش واریماکس را تایید کرد و مدل به دست آمده با داده های پژوهش برازش داشت. همچنین همبستگی معنی دار نمرات پرسشنامه ی (KCAQ) با نمرات پرسشنامه های(MESQ) و (SDQ) روایی همگرا، واگرا و همزمان مقیاس را تایید کرد. یافته های پژوهش بیانگر این است که نسخه ی فارسی مقیاس (KCAQ) در زمینه ی سنجش دلبستگی کودکان در دوره ی سنی میانی کودکی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است. |
کد مقاله | 25713 |
تعداد بازدید | 309 |
|