• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل مستعدکننده افسردگی پس از زایمان در پدران
تعداد صفحات 6
نویسنده سهیلا شمسی خانی - نیلوفر سلیمانی - مریم سعیدی - سیمین شمسی خانی - پگاه مطوری پور - هما سلیمانی
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4 پیاپی 16
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 57-52
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی پس از زایمان  عوامل مستعد کننده افسردگی  پدران  
چکیده مقدمه: افسردگی پس از زایمان در پدران یکی از مشکلات اصلی پس از زایمان است که باعث عوارض سوئی ازجمله خدشه‌دار شدن روابط خانوادگی می‌شود؛ مشکلی که به‌ نوبه‌ی خود، بر رشد و تکامل کودکان به‌خصوص رشد عاطفی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع افسردگی پس از زایمان در پدران و عوامل مستعدکننده آن انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است و در آن 144 نفر از پدران واجد شرایط که همسران آن‌ها جهت دریافت مراقبت‌های بعد از زایمان به مراکز بهداشتی - درمانی شهرستان اراک در سال 1392 مراجعه می‌کردند، شرکت داشتند. نمونه‌گیری به شکل خوشه‌ای- تصادفی از مناطق اراک انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل فرم اطلاعات دموگرافیک جهت بررسی متغیرهای مرتبط با افسردگی و پرسش‌نامهی استاندارد افسردگی ادین‌برگ بود. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی (کای دو) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان شیوع افسردگی بعد از زایمان در بین پدران، %45/8 بود. آزمون کای دو نشان داد «وضعیت اقتصادی» به شکل معناداری با بروز افسردگی در پدران ارتباط دارد (0/001 = P)؛ همچنین، این آزمون نشان‌ دهنده ارتباط بین «مشکل با خانواده ی همسر» به‌عنوان یکی از عوامل پیش‌بینی‌کننده است (0/05 = P). بقیه ی متغیرها ارتباطی با افسردگی نداشتند (0/05 < P).
نتیجه گیری: افسردگی پس از زایمان در پدران نسبتاً شایع است و بر این اساس، پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از عوارض پس از زایمان، عوامل زمینه‌ساز آن کنترل گردد و علائم آن در مراحل اولیه این اختلال به افراد آموزش داده شود.

کد مقاله 25708
تعداد بازدید 308

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397