| عنوان | تأثیر آموزش حل مسئله خانواده محور بر ارتباط والد کودک دانشآموزان دوره ابتدایی |
| تعداد صفحات | 25 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی سال 7 پیاپی 26 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 85-61 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی آموزش مهارت حل مسئله آموزش حل مسئله خانواده محور |
| چکیده |
پژوهش حاضر با هدف آموزش حل مسئله خانواده محور به والدین و تعیین اثربخشی آن بر ارتباط والد- کودک دانش آموزان انجام شد. طرح پژوهش تجربی حقیقی از نوع پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش-آموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند، ابتدا والدین گروه آزمایشی 10 جلسه در کارگاه تربیت کودک / نوجوان اندیشمند شرکت کردند سپس گروه آزمایشی به مدت سه ماه تحت برنامه حل مسئله خانواده محور مورد آموزش قرار گرفتند، برای جمعآوری اطلاعات از سیاهه رابطه والد - کودک جرارد (1994) فرم والدین استفاده شد. یافته ها طبق گزارش والدین در سه مرحله پیشآزمون- پسآزمون (فاصله سهماهه) و پیگیری (فاصله یکماهه) نشان داد، در گروه آزمایشی، بین نمرات پیشآزمون- پسآزمون در زیر مقیاسهای ارتباط والد - کودک تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پسآزمون - پیگیری در زیر مقیاسهای ارتباط والد - کودک تفاوت معنادار نبود. بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش حل مسئله خانواده محور به والدین بر ارتباط والد - کودک دانش آموزان اثربخش بود و ارتباط والد - کودک را بهبود بخشیده است. |
| کد مقاله | 25652 |
| تعداد بازدید | 314 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...